|
اقتصاد خاورمیانه در سال جاری با نرخ ۶.۶ درصد منقبض میشود
آتش کرونا در اقتصاد خاورمیانه
تعداد بازدید : 0
صندوق بینالمللی پول متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی را برابر با ۴.۷ درصد در هرسال اعلام کرد و تاکید کرد نرخ رشد غیرنفتی در اقتصادهای این کشورها برابر با ۶.۴ درصد بود. اقتصاد کشورهای خاورمیانه وابسته به قیمت نفت است و افت قیمت نفت باعث میشود تا توان رشد اقتصادی در این کشورها وجود نداشته باشد. صندوق بینالمللی پول بر این باور است که گذر از این بحران اقتصادی در کشورهای خاورمیانه تنها به مدیریت دولتها بستگی دارد و درصورتیکه دولتها بتوانند با مدیریت صحیح و توجه به اصول علمی و پیشنهادهای سازمانهای جهانی، تاثیرات مخرب این همهگیری روی اقتصاد خود را به حداقل برسانند، خواهند توانست با سرعت بیشتری از دوره پرتنش اقتصادی عبور کنند. صندوق بینالمللی پول در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه در سال جاری و تأثیر پاندمی روی آنها نوشت: «کشورهای خاورمیانه برای مقابله با شیوع کرونا سیاستهای سختگیرانهای را اجرا کردند. سیاستهایی که توانست تا اندازه زیادی مانع از توسعه ویروس در این کشورها شود. از طرف دیگر اقتصادهای این منطقه در نتیجه همهگیری کرونا با بالاترین کسریهای مالی و کسری بودجه روبرو شدند. این کسریها برای کشورهایی که بنیه اقتصادی نسبتاً ضعیفی داشتند و اقتصادشان وابسته به فروش نفت است، میتواند بسیار آسیبرسان باشد. این کشورها چشم به افزایش قیمت نفت و افزایش درآمد خود در سال آتی دوختهاند تا از زیر بار بدهیها خارج شوند ولی مطالعات ما نشان میدهد در خوشبینانهترین حالت متوسط قیمت نفت در دنیا در سال ۲۰۲۱ بین ۴۰ تا ۵۰ دلار خواهد بود.» اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا در سال ۲۰۱۹ با نرخ ۰.۸ درصد رشد کرده بود و پیشبینیها از رشد مثبت اقتصادی برای سال جاری هم حکایت داشت ولی پاندمی تغییرات زیادی در اقتصاد این کشورها ایجاد کرد و هماکنون پیشبینی میشود اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۵ درصد منقبض شود ولی نرخ انقباض کشورهای خاورمیانه بهتنهایی در این سال بالغبر ۶.۶ درصد خواهد بود و کشورهای صادرکننده نفت بیشترین فشار را تحمل میکنند. انتظار میرود در ماههای باقیمانده سال جاری مشاهده تاثیرات منفی اقتصادی ناشی از تعطیلیهای وسیع اقتصادی در این منطقه و فشارهای مالی ناشی از قیمت پایین نفت روی کشورهای صادرکننده نفت ادامه داشته باشد. کشورهای واردکننده نفت در این منطقه که اغلب اقتصادهایی وابسته به توریسم دارند هم امسال سال سختی در پیش خواهند داشت و سال ۲۰۲۱ هم شرایط بهتری را شاهد نخواهند بود.
اقتصاد خوب برای روزهای سخت
پاسخ هایی بهتر به بزرگ ترین مشکلات ما
تعداد بازدید : 0
نویسنده
آبهیجیت وی. بَنِرجی، استر دوفلو
مولفان این کتاب در توصیف آن نوشته اند: ما این کتاب را نوشتیم تا به امید چنگ زنیم؛ تا داستان اشتباهاتی را که انجام دادیم و چراییاش را برای خود بگوییم و همچنین این کتاب یادآوریای باشد برای هرآنچهکه بهدرستی انجام شد. این کتاب به همان اندازه که درباره مشکلات صحبت می کند، دربارة این نیز سخن می گوید که تا زمانیکه در مورد تشخیص مشکلات صادق هستیم، جهان ما دوباره می تواند یکپارچه شود. کتابی دربارة اینکه کجا سیاست اقتصادی شکست خورد، کجا ایدئولوژی ما را کور کرد، کجا ما در بدیهیات به خطا رفتیم، همچنین دربارة اینکه کجا و چرا اقتصادِ خوب، خصوصا در دنیای امروز کارآمد است.
وضعیت آزادی اقتصادهای جهان در سال 2020 اعلام شد
رتبه آزادی اقتصاد ایران؛ دوم از آخر
تعداد بازدید : 0
رصد صورت گرفته از نظر شاخص آزادی اقتصادی برای ایران نشان دهنده آن است که در سال 2020 از بین 180 کشور جهان ایران در رتبه 164 قرار گرفته است.با توجه به سال 2019 برابر با 9 پله سقوط داشته است.
گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان میدهد ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در سال 2020 از بین 180 کشور جهان در رتبه 164 قرار داشته که نسبت به سال 2019 برابر با 9 پله سقوط کرده است. براساس ارزیابی های صورت گرفته در بین کشورهای منطقه، سه رتبه اول به گرجستان، امارات و اسرائیل با رتبههای 12، 18 و 26 در شاخص آزادی اقتصادی اختصاص یافته است از سوی دیگر بدترین رتبه بین کشورهای منطقه نیز مربوط به ترکمنستان است که رتبه 170 را در بین کشورهای جهان دارد و با این شرایط می توان گفت ایران تنها یک پله با ته جدول فاصله دارد.
ویترین گردی های سنتی پایان یافت
کرونا چگونه رفتار مصرف کننده ایرانی را تغییر داد؟
تعداد بازدید : 0
با همه گیری کرونا ، تغییر الگوی مصرف و استقبال بیشتر از خرده فروشی ها و خدمات آنلاین با شتاب بیشتری در جریان است. اما مردم ایران در روزهای گذشته از همه گیری این ویروس چگونه رفتار کرده اند؟ آیا الگوی مصرف در ایران تغییر کرده است؟
مردم ایران در همه گیری کرونا چهار نوع رفتار از خود نشان داده اند. نخست، افراد به ترس غیرعادی از بیماری کرونا دچارشده اند، منزل را ترک نکرده و به طور وسواس گونه نکات بهداشتی را رعایت می کنند. این افراد هم چنین به شایعات در فضای مجازی و رسانه های نامعتبر توجه کرده و اضطراب ناشی از ویروس عملکرد روزانه آن ها را مختل کرده است.
دوم، افراد برخلاف گروه اول، خطر ابتلا به بیماری را درک نکرده و با رویکرد تقدیرگرایانه با بیماری کرونا برخورد کرده اند. آن ها خواست خدا را دلیل بر ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری می دانند. این افراد مسافرت می روند، فاصله اجتماعی مناسب را رعایت نمی کنند و با عدم توجه به نکات بهداشتی آلودگی و بیماری را به خود و سایرین منتقل می کنند.
سوم، افراد به طور منطقی با شرایط همه گیری برخورد کرده اند. آن ها خانه نشینی را فرصت رشد فردی و یادگیری مهارت دانستند.
چهارم، بعضی افراد به اقتضای شغل خود ناچار به حضور در محل کارند. این افراد خطر کرونا را نسبت به سایرین درک کرده اند و تلاش می کنند از خود و دیگران دربرابر ویروس محافظت کنند. اما مثل دسته سوم، امکان ماندن در خانه را ندارند.
خرید انبوه از فروشگاه های زنجیره ای هم از دیگر رفتارهای مردم ایران در دوره همه گیری کروناست که البته در دیگر کشورها هم دیده شده است. با این حال نمی توان شرایط ایران را در دوره همه گیری کرونا با دیگر کشورها یکسان دانست. ایران در سالی که گذشت، علاوه بر همه گیری با چالش های جدی ناشی از فشارحداکثری تحریم به اقتصاد خود رو به رو شد. .
پژوهشگران تلاش کردند رفتار مصرف کنندگان ایرانی در دوره همه گیری کرونا را تحلیل کنند. آن ها دریافتند در حوزه محصول، افزایش میل به خرید راحت و سریع از نظر تامین، افزایش میل به مصرف اقلام بهداشتی و غذایی، تغییر معیارها و اولویت های سخت گیرانه جدید، افزایش میل به ذخیره سازی احتیاطی اقلام بهداشتی، کاهش شدید ویترین گردی سنتی و میل به وبگردی، کاهش وفاداری مشتریان، کاهش شدید خریدهای آنی و ناگهانی، افزایش منابع دریافت و کسب اطلاعات پیش از خرید، و افزایش گرایش به خرید محصولات با بسته بندی مدرن و کاهش میل به خریداز مراکز سنتی رخ داده است.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
آتش کرونا در اقتصاد خاورمیانه
-
اقتصاد خوب برای روزهای سخت
-
رتبه آزادی اقتصاد ایران؛ دوم از آخر
-
کرونا چگونه رفتار مصرف کننده ایرانی را تغییر داد؟
انتخاب هفته نامه :