|
سدها در وضعیت قرمز
هشدار؛ پاییز کم بارانی در راه است
تعداد بازدید : 0
در شرایطی به روزهای پایانی تابستان نزدیک می شویم که ایران روزهای گرمی را پشت سر گذاشت و خشکسالی، بی برقی و کم آبی چالش های بسیاری را برای مردم کشور به وجود آورد. اما آیا شرایط با پایان شهریور تمام خواهد شد و با شروع فصل جدید پاییز شرایط تغییر خواهد کرد؟ «نه» پاسخی است که کارشناسان در جواب این سوال می دهند. طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی در ادامه تابستان و بهار؛ پاییز امسال هم نسبت به سال های گذشته کم باران تر خواهد بود و این به مفهوم کاهش ذخیره سدها، کم بود برق ( کاهش تولید برقآبی )، افزایش آلودگی های هوا و... است. آمارها نشان میدهد بارندگی کمتر از نصف شده و مخازن سدها هم فقط 41.4درصد آب دارد؛ با توجه به پیشبینی تکرار کمبارانی در پاییز، ذخایر آبی سدها کمتر نیز خواهد شد. خشکسالی شوخیبردار نیست و هر روز گوشهای از واقعیتهای آن آشکار میشود؛ براساس آمارهای رسمی، ذخیره آب در مخازن سدهای کشور بهشدت کاهش پیدا کرده و حتی این میزان در سدهای پنجگانه تهران که بزرگترین مصرفکننده آب کشور است به حد هشدار رسیده است.
به گزارش همشهری، میزان بارندگی در سال آبی جاری از نصف سال قبل هم کمتر است، از سوی دیگر کرونا و افزایش دمای هوا نیز به ماجرا اضافه شده و مصرف آب را افزایش داده است. در این وضعیت، مدیریت انقباضی وزارت نیرو در رهاسازی آب غیرشرب از سدها ادامه دارد اما از آمارها چنین برمیآید که مشترکان آب شرب نیز باید اصلاح الگوی مصرف و صرفهجویی را در دستور کار قراردهند و پیش از آنکه هشدار کمآبی به بحران تبدیل شود برای علاج آن اقدام کنند.
به دنبال کاهش بارشهای جوی و باوجود افزایش سرعت ذوب ذخایر برفی در ارتفاعات، میانگین حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در پایان هفته نخست شهریور 1400نزدیک به 31درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده و این در حالی است که براساس پیشبینیهای سازمان هواشناسی، در پاییز امسال نیز باید برای بارشهای کمتر از نرمال آماده باشیم. آنگونه که آمارهای وزارت نیرو نشان میدهد، در هفته اول شهریورماه، فقط 41.4درصد از مجموع ظرفیت 50.5 میلیارد مترمکعبی سدهای کشور پر آب بوده و کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۰میلیاردو920میلیون مترمکعب رسیده است که نسبت به ذخیره 30میلیاردو300میلیون مترمکعبی سال قبل، 30.95درصد کاهش نشان می دهد.
کاهش فقر پایدار نیازمند برنامهریزی خردمندانهٔ اقتصادی؛
رشد فقرزدا
تعداد بازدید : 0
نویسنده
تیمتی بزلی/ لوئیز کورد
مترجم:امین مالکی/ عباس شاکری
رشد همهجانبه نقشی اساسی در شتاببخشیدن به کاهش فقر دارد اما نابرابری ضربآهنگ تبدیل رشد به منفعتی ملموس برای فقرا را کند میکند. در مطالعات پیشین، بهرغم توجهی که محققین به نقش رشد و نابرابری در کاهش فقر بهخرج دادهاند، همواره نحوهٔ اثرگذاری مؤلفههای خرد استراتژیهای رشد بر توانمندی فقرا جهت مشارکت و بهرهبرداری از فرایند رشد اقتصادی مورد سؤال بوده است. کتاب رشد فقرزدا در این زمینه از تجربهٔ هشت کشور بنگلادش، برزیل، غنا، هند، اندونزی، تونس، اوگاندا و ویتنام که بهطور نسبی در دستیابی به رشد فقرزدا موفق عمل کردهاند بهره برده است. این مطالعهٔ چندکشوری به اثبات میرساند که گرچه کاهش فقر در کوتاهمدت میتواند نتیجهٔ برخی پیشامدهای اتفاقی و شانسی باشد، اما کاهش فقر پایدار نیازمند برنامهریزی خردمندانهٔ اقتصادی و گزینشهای سخت سیاستی است. کتاب رشد فقرزدا منبعی مناسب برای سیاستگذاران، نهادهای حمایتی، دانشگاهیان، مؤسسات پژوهشی و مقامات دولتی است که به دنبال چارچوبی عملیاتی برای شناخت ارتباطات بین رشد و فقر در مقیاس کشوری هستند.
هاشمی اول،خاتمی آخر
رئیسجمهور رکورددار تورم
تعداد بازدید : 0
بررسی تورم هشت ساله(قیمت ها در پایان دوره ریاست جمهوری نسبت به آغاز دوره ریاست جمهوری) در دولت های پس از انقلاب نشان می دهد که تورم بالغ بر 470 درصدی در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، بیشترین تورم به ثبت رسیده برای یک رئیسجمهور بوده است. همچنین تورم رقم خورده در دوران هشت ساله سید محمد خاتمی با اختلاف از سایر روسایجمهور پایین تر است. از سال 92 تا 1400 در دوران دولت های یازدهم و دوازدهم نیز شاهد افزایش 359 درصدی سطح عمومی قیمت ها به طور میانگین بوده ایم.
بررسیها نشان می دهد قیمت کالا و خدمات به طور متوسط در هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی بالغ بر 4.5 برابر شده است.
تعداد بازدید : 0
4 نکته درباره قراردادهای اداری در ایران
مناقصات دولتی شفاف است؟
تعداد بازدید : 0
مناقصات دولتی حجم بالایی از فعالیت های اقتصادی دولت را شامل می شود. از آنجا که تامین مالی این مناقصات از بودجه عمومی انجام می شود، اصل شفافیت باید بر روند برگزاری و اجرای مناقصات حاکم شود. شفافیت ضامن برقراری رقابت، تضمین برابری و رفتار یکسان، پیشگیری از فساد و تحقق امنیت حقوقی است. بنابراین یکی از مهم ترین دلایل قانونگذاری در این حوزه شفاف ساختن فرایند بستن قراردادهای دولتی است. با این حال با وجود گذشت بیش از 2 دهه از تصویب قانون برگزاری مناقصات در ایران، بررسی این قانون و آیین نامه های آن در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت و اتحادیه اروپا، نشان می دهد مناقصه های دولتی از نظر اصل شفافیت واجد ضعف های متعدد است.
هدف از بستن قراردادهای اداری و به دنبال آن برگزاری مناقصات، ارائه خدمات عمومی است. بنابراین فرایند حاکم بر این قراردادها باید به اطلاع عموم مردم برسد. یک بررسی در ایران، مناقصات دولتی را از منظر رعایت اصل شفافیت بررسی کرده است. یافته ها نشان می دهد دروهله نخست، دستگاه های دولتی در انتشار فراخوان، الزامی در اعلام مبلغ برآورد معامله ندارند. علاوه بر این، معیار رروشنی برای کثیر الانتشار بودن روزنامه ها وجود ندارد.
دوم، دستگاه ها ملزم به اطلاع رسانی ارزیابی کیفی در مناقصات نیستند. بنابراین، معیارهای دستگاه ها برای رتبه بندی و امتیاز دهی مناقصه گران و ترجیح برنده بر سایر مناقصه گران برای عموم مشخص نمی شود.
سوم، مقررات و آرای مراجع قضایی و شبه قضایی درباره مناسبات دریافت نمی شود.
چهارم، در نظام حقوقی حاکم بر مناقصات در ایران، آگهی انعقاد قرارداد پیش بینی نشده است. انتشار این آگهی از آن جهت اهمیت دارد که سرنوشت مناقصات برگزار شده و چگونگی بستن قرارداد برای مردم و پیمانکاران را روشن می کند و ابزار مناسبی برای حفظ سلامت مناقصات و پیشیگیری از فساد است.
باتوجه به این نکات، پژوهشگران اصلاح و تکمیل قوانین و مقرارت حاکم بر مناقصات در ایران را یک ضرورت می دانند. آن ها توصیه کردند مناقصه گذاران به اعلام برآورد معامله در فراخوان ملزم شوند و به جای انتشار آگهی مناقصه ها در روزنامه ها، همه آن ها در سامانه یا یک نشریه رسمی منتشر شود. هم چنین اطلاعات راجع به مناقصات به تفکیک مراحل مختلف آن و به صورت دسته بندی شده در یک پایگاه جامع منتشر شود.
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
هشدار؛ پاییز کم بارانی در راه است
-
رشد فقرزدا
-
رئیسجمهور رکورددار تورم
-
مناقصات دولتی شفاف است؟
انتخاب هفته نامه :