|
متضرران لغو ممنوعیت واردات خودرو؛
برندگان مصوبه خودرویی مجلس
تعداد بازدید : 2
مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی محدود و مشروط واردات خودرو بحثهای مختلفی را میان دستاندرکاران صنعت و بازار خودرو در فضای مجازی و نشستهای مطبوعاتی به راه انداخته است. از ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس ۱۷۲ نماینده به مصوبه کمیسیون صنایع برای اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر آزادسازی واردات خودرو رای مثبت دادند. این طرح در شورای نگهبان بررسی نشده و مشخص نیست که آیا این شورا به مصوبه نمایندگان مجلس رای مثبت خواهد داد یا نه،
ذینفعان مسیر جدید ورود خودرو
مصرفکنندگان خودرو را میتوان به عنوان اولین ذینفعان مصوبه مجلس مورد توجه قرار داد. طی سه سال گذشته مصرفکنندگان خودرو به نوعی محدود شده و امکان خرید محصولات بهروز و با ایمنی بالا از آنها سلب شده است. همین محدودیت سه ساله سبب شد قیمت خودروهایی که پیش از ممنوعیت به کشور وارد شدند چند برابر مشابه همان خودروها در بازار بینالمللی باشد، بنابراین بسیاری از مشتریان دیگر نمیتوانستند به خرید خودروهای وارداتی فکر کنند. دولت را نیز میتوان به عنوان ذینفع از مصوبه مجلس برای واردات خودرو مورد توجه قرار داد. میتواند در میان ردیفهای درآمدی خود در بودجه سال آینده بار دیگر نیم نگاهی به درآمد از محل واردات خودرو داشته باشد. در کنار مصرفکنندگان و دولت، شرکتهای که پیشتر تحت عنوان نمایندگی برندهای بینالمللی در بازار ایران فعال بودند نیز از اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو سود میبرند. در کنار شرکتهای نمایندگی، کسبوکارهایی نیز که به صورت غیرمستقیم با واردات خودرو در ارتباط بودند و طی مدت محدودیت به نوعی کسبوکار آنها نیز از سکه افتاده بود بار دیگر به چرخه اقتصادی باز خواهند گشت.
متضرران لغو ممنوعیت واردات خودرو
حال سراغ متضرران مصوبه مجلس در ارتباط با اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو میرویم. شرکتهای خودروساز و فعالان قطعهساز داخلی را میتوان در سر لیست متضرران مصوبه مجلس قرار داد. شرکتهای مونتاژکار خودرو که عمدتا به مونتاژ محصولات چینی میپردازند بعد از دو خودروساز بزرگ کشور از این مصوبه زیان میبینند. این شرکتها در غیاب محصولات وارداتی توانسته بودند به نوعی بازار آنها را در اختیار گیرند و محصولات خود را با قیمتهایی معادل قیمت خودروهای وارداتی بهفروش برسانند.
بازار داراییها در دههی ۹۰ شمسی
دفتر اول: بازار اوراق بهادار
تعداد بازدید : 2
نویسنده: حسین عبده تبریزی
بازار داراییها در ایرانِ دههی ۹۰ شمسی پرتلاطم بوده است. غیر از تحریم، قیمت نفت و کرونا که متغیرهای تأثیرگذار بر این بازار بودهاند، حضور گستردهی مردم در این بازار هم تغییرات اساسی در ساختار آن بهوجود آورده است. این کتاب متن نوشتاری ۱۶ سخنرانی در مورد بازار سهام، شبکهی کارگزاری، بازار اوراق با درآمد ثابت، ارزشیابی سهام، اعتبارسنجی ناشران و ادغام و تملک در بازار سرمایهی ایران در این دهه است. سخنرانان این نشستها که استادان، مدیران و فعالان بازار سرمایهاند، در ارائههای خود کوشیدهاند به تحولات و چالشهای این بازار اشاره کنند، دلیل اصلی تغییر ساختار را توضیح دهند، و راهحلهایی برای برونرفت از مشکلات آن بیابند.
آلیس در سرزمین DeFi
هشدار اکونومیست درباره فریبندگی بیت کوین
تعداد بازدید : 1
هفتهنامه اکونومیست در شماره این هفته خود به داراییهای غیرمتمرکز مبتنی بر سیستم بلاکچین و «انقلاب رمزنگاری» و شرح مزایای «فریبنده» آن پرداخته، و ضمن هشدار نسبت به خطرات و نواقص فراوان آن، پیشنهادهایی جهت بهبود دنیای رمزنگاری و سرزمین DeFi ارائه داده است.
گسترش نوآوری در DeFi مشابه شور مراحل اولیه اختراع وب است. در زمانی که مردم بیشتر زندگی خود را آنلاین می گذرانند، «انقلاب رمزنگاری شده» حتی می تواند معماری اقتصاد دیجیتال را بازسازی کند. مور مالی وارد دوره جدیدی می شود که در آن ۳ چشم انداز بدیع و ناقص شامل پلتفرمهای فناوری، دولت بزرگ و DeFi با یکدیگر رقابت می کنند و با هم ترکیب می شوند.
چند میلیون ایرانی در شبکه های اجتماعی هستند؟
نکات جالبی از حضور ایرانیها در شبکه های اجتماعی
تعداد بازدید : 1
شبکه های اجتماعی به بخش جداناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده است و گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده به خوبی این موضوع را نشان می دهد. شبکههای اجتماعی از میانههای دهه90 تاکنون بسیار پرطرفدار شدهاند و اکنون 65درصد ایرانیها حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. در اواسط دهه 90 این میزان 50درصد بود. این آمار نشان می دهد که شبکههای اجتماعی با وجود اعمال فیلترینگ به سرعت در ایران پرطرفدار شدهاند و تعداد کاربران فعال در شبکههای اجتماعی از مرز 55 میلیون نفر فراتر رفته است. اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان میدهد که شیب عضویت در شبکههای اجتماعی صعودی است؛ چنانکه طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانیها در شبکههای اجتماعی از نرخ رشد 22درصدی برخوردار شده است. با افزایش علاقه ایرانیها به شبکههای اجتماعی میزان عضویت ایرانیها از 53 درصد در اواسط دهه90 به 65 درصد رسیده است. معنی این ارقام آن است که 55 میلیون ایرانی حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی عضو هستند. براساس گزارش الکسا، کاربران ایرانی رتبه نهم را در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام دارند. این اطلاعات نشان میدهد که بهتدریج مدت زمان حضور ایرانیها در شبکههای اجتماعی بیشتر شده به طوری که میزان استفاده ایرانیها از شبکههای اجتماعی نیم ساعت افزایش یافته و از یک ساعت و 4دقیقه در روز به یک ساعت و 32دقیقه رسیده است. همچنین مرکز آمار ایران اعلام کرده که میزان عضویت کاربران ایرانی در واتساپ بیشتر از سایر شبکههای اجتماعی است. مرکز آمار ایران، تأکید کرده 88.5درصد کاربران ایرانی در واتساپ و 68درصد در اینستاگرام عضویت دارند. در این آمار به سایر شبکههای مجازی اشارهای نشده است. اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان میدهد که مردم استانهای البرز، بوشهر و تهران بیش از سایر استانها در شبکههای اجتماعی حضور دارند و هماکنون 77.1درصد ساکنان استان البرز و 75.6درصد از شهروندان بوشهری در شبکههای اجتماعی فعالند و تهرانیها هم با 75درصد در رتبه سوم هستند. استانهای گلستان، خراسانجنوبی و سیستان و بلوچستان هم کمترین میزان مشارکت را در شبکههای اجتماعی دارند. نکته جالب توجه این است که هموطنان جنوبی بیشتر از سایر نقاط کشور در شبکههای اجتماعی حضور دارند و میانگین زمانی که آنها در هر روز صرف شبکههای اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام میکنند بیش از 2ساعت است، چنان که استان هرمزگان با 132دقیقه، بوشهر با 123دقیقه و خوزستان با 114دقیقه در صدر همه استانها قرار دارند.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
برندگان مصوبه خودرویی مجلس
-
بازار داراییها در دههی ۹۰ شمسی
-
هشدار اکونومیست درباره فریبندگی بیت کوین
-
نکات جالبی از حضور ایرانیها در شبکه های اجتماعی
انتخاب هفته نامه :