|
خرج اجارهبها در ۳۱ استان چقدر است؟
سهم اجاره در سبد هزینه خانوار کرمانی
تعداد بازدید : 1
صفحه 2
را بخوانید
نتایج پایش محیط کسبوکار در بهار ۱۴۰۱ نشان میدهد؛
حال محیط کسب و کار کرمان، مساعد شدنی نیست
نتایج ارزیابی طرح پایش محیط کسبوکار در بهار ۱۴۰۱ نشان میدهد که از منظر وضعیت مولفههای محیط کسبوکار، قم، کرمان و بوشهر دارای محیط کسبوکار نامساعدتر و استانهای آذربایجانغربی، مرکزی و آذربایجانشرقی دارای محیط کسبوکار مساعدتری نسبت به سایر استانها بودهاند.
نقشه استانی محیط کسبوکار
بهار ۱۴۰۱ از منظر بهبود محیط کسبوکار برای بسیاری از استانها یک باخت تمام عیار بوده است. نمره محیط کسبوکار در بهار ۱۴۰۱ در حالی در بسیاری از استانها بالاتر از نمره سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ محیط کسبوکار بوده که سیاستهای بسیاری طی سالهای اخیر با هدف تسهیل تولید و مانعزدایی از فعالیت اقتصادی کسبوکارها انجام شده؛ اما ظاهرا همه این فعالیتها بیثمر بوده است. نمره فضای کسبوکار در استانهای آذربایجانشرقی، خوزستان، کرمان، بوشهر و بسیاری دیگر از مناطق کشور در بهار ۱۴۰۱ از میانگین دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ بیشتر بود که به معنی بدتر شدن شرایط فعالیت در این استانهاست.
نتایج ارزیابی طرح پایش در بهار ۱۴۰۱ نشان میدهد که از منظر وضعیت مولفههای محیط کسبوکار، قم، کرمان و بوشهر دارای محیط کسبوکار نامساعدتر و استانهای آذربایجانغربی، مرکزی و آذربایجانشرقی دارای محیط کسبوکار مساعدتری نسبت به سایر استانها بودهاند. قابل ذکر است که عدد شاخص برای حدود ۴۸درصد استانهای کشور از عدد شاخص ملی فضای کسبوکار کمتر بوده است. همچنین اختلاف عدد شاخص وضعیت محیط کسبوکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۸/ ۱واحد است که نشانگر نبود تفاوت قابلتوجه در وضعیت عدد شاخص استانها نسبت به یکدیگر است.
شاخص ملی محیط کسبوکار تنزل کرد
شاخص ملی محیط کسبوکار به کمترین سطح خود در ۱۱فصل اخیر رسید. پیش از این در فصل دوم ۱۳۹۷ بود که نمره ۰۷/ ۶ برای شاخص ملی محیط کسبوکار اعلام شده بود؛ این یعنی از تابستان ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۱، فضای کسبوکار چرخش کامل را تجربه کرده و مجموع سیاستها و اقدامات در دولتهای مختلف، بیهیچ فایده خاصی، در تسهیل تولید تغییری ایجاد نکرده است تا فضای کسبوکار همچنان نامساعد بماند. فضای نامساعد کسبوکار، ظرفیت تولید صنایع را کاهش داد. هرچه میزان ظرفیت تولید واقعی صنایع کشور بالاتر رود، تولید به نقطه بهینه و مناسب خود نزدیک میشود و وضعیت بهرهوری و رقابتپذیری صنایع کشور ارتقا پیدا میکند.
با اینحال، یافتههای گزارش بازوهای آماری و پژوهشی اتاق ایران نشان میدهد که میانگین ظرفیت تولیدی (واقعی) بنگاههای اقتصادی شرکتکننده در فصل بهار ۱۴۰۱ معادل ۵۱/ ۳۹درصد بوده است که این عدد در زمستان ۱۴۰۰ معادل ۴۱درصد بود. براین مبنا افت ۵/ ۱درصدی ظرفیت تولید واقعی صنایع، تایید دیگری بر روند رو به نزول بخش تولید است که از سال گذشته شروع شده و در بهار امسال شدت گرفته است. بهرغم کمرنگ شدن اثر کرونا بر صنایع و کسبوکارها، فشار بر فعالیتهای اقتصادی افزایش یافته است. سهعامل در فرسایش بیش از پیش محیط کسبوکار نقش پررنگی داشتهاند. طبق گزارش مرکز پژوهشهای اتاق ایران، در بها
تعداد بازدید : 1
صفحه 3
را بخوانید
بنگاه چگونه به اسارت سیاستمدار درآمد؟
گروگانگیری در اقتصاد
محسن جلالپور*
بنگاه چگونه به اسارت سیاستمدار درآمد؟ لازم نیست برای اینکه آنچه را که پیرامون فولادمبارکه رخ داده است ریشهیابی کنیم، جای دوری برویم؛ منشا این مشکل را ابتدا باید در حکمرانی غلط اقتصادی جستوجو کنیم.
در همه جای دنیا ارتباط میان سیاستمدار و بنگاه قطع شده؛ اما ماموریت اولی (سیاستمدار)، رفع موانع دومی (بنگاه) است؛ یعنی سیاستمدار باید بهگونهای سیاستگذاری کند که بنگاه، آزادانه و بهدرستی کار کند تا چرخهای اقتصادی بچرخد؛ اما در کشور ما اولی، دومی را گروگان گرفته است.
فرقی نمیکند بنگاه چه اندازهای داشته و کجای این مرز و بوم برپا شده باشد، هر کجا چرخی بچرخد و نقالهای کار کند، سیاستمدار خود را محق میداند که از درآمد آن سهمی داشته باشد. در این راستا جدایی سیاستمدار از بنگاهدار اهمیت مییابد. شکی نیست که مناسبات تیولداری بر اقتصاد ایران حاکم است و سیاستمداران، بنگاهها را در تیول خود میدانند، بنابراین به گونهای برخورد میکنند که در مدت حضور در اطراف بنگاه، تا میتوانند آدمهای خود را به بنگاه تحمیل میکنند و از آن طرف هم واردات کالا و تکنولوژی بنگاه را در کنترل
تعداد بازدید : 1
صفحه 3
را بخوانید
چاره تأمین کسری بودجه دولت مالیاتستانی نیست؛
عایدی سرمایه یا عایدی دولت؟
جلیل کاربخش راوری*
چاره تأمین کسری بودجه دولت مالیاتستانی نیست، بلکه راهاندازی چرخ بهگلنشسته اقتصاد است. دولت باید سیاستهای اقتصادی روشنی بهکار گیرد وگرنه حتی با رفع تحریمها هم شرایط اقتصاد بهتر نخواهد شد.
پس از شروع دوران جدید تحریم، دولت دریافته که منابع مالیاتی بیش از منابع نفتی میتواند کارساز باشند؛ از این رو به دفعات شاهد طرحها و لوایح مالیاتی هستیم که بعضاً موازی با هم است. ازیکطرف گفته میشود که هدف شناسایی فراریان مالیاتی است و از طرف دیگر درآمد مالیاتی از مودیانی دریافت میشود که اتفاقاً بخش مالیاتپذیر کشور هستند و در حوزه شفافیت مالیاتی قرار دارند.
مالیات بخشی از درآمد مردم است که به دولت پرداخت میکنند تا زیرساختهای زندگی و معیشت بهتر و سازوکار کسبوکار را فراهم سازد. درواقع مردم هزینه برنامههای توسعهای دولت را میپردازند تا فواید و مزایای توسعه را در آغوش گیرند. اگرچه متأسفانه علیرغم فزونی قابلتوجه درآمدهای مالیاتی از سال
تعداد بازدید : 1
صفحه 2
را بخوانید
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
سهم اجاره در سبد هزینه خانوار کرمانی
-
حال محیط کسب و کار کرمان، مساعد شدنی نیست
-
گروگانگیری در اقتصاد
-
عایدی سرمایه یا عایدی دولت؟
انتخاب هفته نامه :