مدیرکل استاندارد کرمان:
کالاهای استاندارد کرمان به ۴۱ کشور صادر می‌شود
مدیرکل استاندارد کرمان با اشاره به صدور سه هزار و ۴۰۸ مورد گواهینامه صادراتی در سال ۱۴۰۰ توسط این اداره کل گفت: این استان اکنون به بیش از ۴۰ کشور دنیا صادرات کالاهای تولیدی مشمول مقررات استاندارد دارد.
اسماعیل عاقلی افزود: از ابتدای سال تاکنون بازرسی و نمونه برداری سه هزار و ۴۰۸ محموله صادراتی مشمول مقررات استاندارد در استان کرمان انجام شده است. وی این کشورها را در قاره های مختلف از جمله آسیا و اروپا اعلام کرد.
عاقلی اظهار داشت: پس از بررسی و آزمون های انجام شده تعداد سه هزار و ۴۰۸ مورد گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی برای محصولات پسته، مغز پسته، انواع خرما و رطب صادر شد.
۳۳۲ مجوز وارداتی صادر شد
وی در ادامه گفت: همچنین در زمینه کنترل و نظارت بر محموله های وارداتی مشمول مقررات استاندارد در سال ۱۴۰۰، بازرسی و بررسی اسناد و مدارک اظهارنامه و نمونه برداری محموله های وارداتی انجام و در این زمینه تعداد ۳۳۲ مجوز وارداتی انطباق با استاندارد صادر شده است. مدیرکل استاندارد استان کرمان ادامه داد: تعداد ۹۳ مورد از این میزان، مربوط به قطعات منفصله خودرو و ۱۷۱ مورد مرتبط با مواد اولیه و کالاهای حد واسط بوده است. وی یادآور شد: همچنین  ۲۹ گواهینامه بازرسی از کشورهای مبدا به این اداره کل ارائه شده که هشت گواهینامه بازرسی در مقصد صادر شد. عاقلی با بیان اینکه طی ۶ ماه گذشته برای راه اندازی تولید کارخانه ها پنج مورد دستگاه خودرو به صورت کامل وارد شده تا مراحل تاییدیه نوع با انطباق با استاندارد های ملی را طی کند افزود: همچنین در زمینه محصولات دارای پروانه استاندارد در مناطق ویژه، تشریفات قانونی برای چهار مورد کوتاژ (ثبت اظهارنامه واردات و صادرات) صورت گرفت.
۵۳ نشان استاندارد اجباری صادر شد
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: تعداد ۵۳ پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری و تشویقی در صنایع بسته بندی و ساختمانی، غذایی و شیمیایی پس از بازدید، بازرسی، نمونه برداری و آزمون و اعلام نتایج توسط اداره کل استاندارد استان کرمان در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ صادر شد. به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: همچنین طی مدت زمان یاد شده به علت اقدام نکردن واحدهای تولیدی در رفع نواقص در فرآورده های تولیدی و مطابقت نداشتن با استانداردهای ملی مربوطه تعداد ۲۹ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری در صنایع مختلف ابطال شد.