در بازدید مدیرعامل گهرزمین از سه دستاورد راهبردی بومیسازی شرکت مطرح شد؛
توسعه بومی سازی و اشتغالزایی نخبگان
در بازدید مدیرعامل گهرزمین از سه دستاورد راهبردی بومیسازی شرکت مطرح شد؛
توسعه بومی سازی
و اشتغالزایی نخبگان
مدیرعامل گهرزمین به همراه معاونان این شرکت از سه دستاورد بزرگ و راهبردی بومیسازی گهرزمین که برای اولین بار در کشور و به همت مهندسان و متخصصان این شرکت در همکاری با پیمانکاران توانمند داخلی طراحی و ساخته شدهاند، بازدید کرد.
در ابتدای این بازدید، از بزرگترین بدنه آسیاب گلولهای ساخت داخل که پس از اتمام مراحل طراحی و ساخت، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ تحویل شرکت در سایت گردیده بود، دیدن بهعمل آمد؛ در ابتدای این بازدید علی زهرودی معاون مهندسی و بومیسازی شرکت با تشریح مشخصات فنی و فرایندهای پیچیده تولید بدنه آسیاب گلوله ای به وزن ۱۱۷ تن و مشخصات ابعادی ۶،۰۶۰ میلیمتر قطر و ۱۲،۶۲۳ میلیمتر طول، عنوان کرد: این محصول بهطور کامل توسط کارشناسان بومیسازی، طراحی شده و ساخت آن نیز، با استفاده از متریال تولیدشده در فولاد مبارکه و عملیات نورد در فولاد اکسین و همچنین انجام فرایندهای جوشکاری، عملیات حرارتی و ماشینکاری، با راهبری و همکاری تنگاتنگ بومیسازی با شرکت پیمانکار( گروه صنعتی تامکار ) انجام شده است.
در ادامه، از دو محصول راهبردی دیگر که در آسیاب HPGR پیشخردایش خط ۲ کنسانتره در حال سرویسدهی هستند، بازدید بعمل آمد.
این دو محصول، شامل یک دستگاه گیربکس پیچیده خورشیدی با توان ۸۲۸ کیلووات و دو دستگاه الکتروموتور فشار متوسط با توان ۱،۰۰۰ کیلووات هستند که قریب بر ۶ ماه در خط تولید دارای عملکرد چشمگیری می باشند.
سینا سالاری مدیر بومیسازی گهرزمین با اشاره به نقش راهبری و همکاری شرکت گهرزمین در تحقق طراحی و ساخت این محصولات دانشبنیان، از شرکتهای ماشین افزار شمس و رشد صنعت نیرو، بعنوان پیمانکاران بومیسازی محصولات فوق نام برد و بر توان بالای مهندسی و ساختی آنها تاکید نمود.
به گزارش روابط عمومی گهرزمین، در پایان این بازدید مدیرعامل گهرزمین ضمن تقدیر از اقدامات شرکت در بومیسازی محصولات فناورانه که برای اولین بار در کشور تولید شده اند، بر تداوم و گسترش فعالیتهای ساخت داخل با اهداف افزایش هرچه بیشتر خودکفایی کشور بهویژه در شرایط تحریمهای موجود و همچنین توسعه اشتغالزایی مهندسین جوان و نخبه حتی با قیمت تمامشده بیشتر و یا عدمعملکرد صحیح در نمونههای اولیه تاکید نمود.
پیامد دریافت نیم درصد عوارض آب مجازی؛
کاهش صادرات خشکبار
به کمتر از یکمیلیارد دلار
طبق اطلاعات ارائه شده از اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، میزان صادرات سالانه ایران در حوزه خشکبار حدود ۳ میلیارد دلار بوده که متاسفانه در سال جاری این رقم به کمتر از یک میلیارد دلار، کاهش یافته است.
زینالعابدین هاشمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، در گفتوگو با مهر، علت کاهش میزان صادرات را غیررقابتی بودن بهای تمام شده خشکبار ایران در بازارهای صادراتی عنوان کرد.
آنچه در این بین از سوی فعالان بخش کشاروزی و تولیدکنندگان خشکبار کشور عنوان میشود، دریافت نیم درصد عوارض از صادرات آب مجازی است که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید هنگام صادرات از همه انواع محصولات کشاروزی، دریافت شود. این نیم درصد عوارض موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شده و قدرت رقابت را از محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی گرفته است.
این موضوع از ابتدای سال توسط پستهکاران استان کرمان مورد انتقاد و پیگیری قرار گرفت و نامهنگاریهایی با تاکید بر لزوم توقف اجرای این بند قانونی انجام شد که متاسفانه به نتیجه نرسید.
به تازگی رسیدگی به انتقادهای ناشی از دریافت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی و صنایع غذایی موضوع بند (و) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در نشست کارگروه شورای گفتوگو نیز انجام شد و شرایطی به وجود آمد تا اقدامات صورت گرفته در این حوزه توسط بخش خصوصی و رویکرد دولت نسبت به این موضوع مطرح و بررسی شود و نمایندگان دستگاههای اجرایی نیز نظر خود را درباره غیرکارشناسی بودن این بند قانونی عنوان کنند.
نکته اساسی اینجاست که موضوع مصرف بهینه آب و مدیریت آن یک بحث کارشناسی و علمی است که به مطالعات دقیق نیاز دارد و نمیتوان با یک بند قانونی و حکم یکسان درباره همه انواع محصولات کشاروزی در مدیریت آب، موفق بود. دریافت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از همه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و حتی حوزه شیلات یک اقدام غیرکارشناسی است که به روند صادرات این نوع محصولات آسیب زده است.