|
ارزآورترین محصول صادراتی ایران؛
سبقت «هندوانه» از پسته
تعداد بازدید : 0
آمار گمرک ایران از صادرات 2 ماهه محصولات کشاورزی در سال 1400 نشان میدهد که «هندوانه» در جایگاه نخست صادرات این بخش قرار دارد و از صادرات پسته نیز سبقت گرفتهاست.
دادههای چند سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی نشان میداد که برای تولید یک کیلوگرم هندوانه در ایران، 286 لیتر آب مصرف میشود.
آمار گمرک ایران از صادرات 2 ماهه امسال در بخش کشاورزی نشان میدهد که هندوانه با 126 میلیون دلار، ارزآورترین فرآورده کشاورزی طی این مدت بوده و این محصول بشدت آببر، در صادرات از پسته پیشی گرفته است.
اتاق بازارگانی تهران در گزارشی به نقل از رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران آورده، عمده محصول هندوانه از ایران به کشورهای حوزه خلیجفارس صادرات میشود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، یادآور شد که این محصول در روسیه، ترکیه و مقدار کمی نیز در بازار کشورهای CIS خریدار دارد.
به گفته نورانی، هر من (معادل 4 کیلوگرم) هندوانه صادراتی ایران در بازار کشورهای جنوب خلیجفارس از 3 درهم شروع و تا 7 درهم قیمت میخورد.
نورانی همچنین استانهای جنوبی ایران را مبدا اصلی صادرات هندوانه عنوان کرد و این در حالی است که به گفته وی، این محصول جزو کالاهای صادراتی آببر کشور است حال آنکه ایران با معضل بزرگ کمبود آب مواجه است.
وی با انتقاد از سیاست فعلی صادرات و واردات محصولات کشاورزی کشور، گفت: اینکه مهمترین واردات کشاورزی ایران، محصولی مانند گندم است که در تولید آن آب کمتری مصرف میشود و در مقابل، صادرات عمده کشاورزی ایران را محصولی مانند هندوانه است که در تولید هر کیلوگرم از آن، آب فراوانی مصرف میشود، یک واقعیت را نشان میدهد که در ایران استراتژی مناسبی برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه، طی سالهای اخیر نسبت به روال صادرات و واردات محصولات کشاورزی کشور، به مقامات مسول به ویژه وزارت جهاد کشاورزی هشدار داده شد اما گوش شنوایی نیست، افزود: کشاورزی ایران، از نبود الگوی کشت منظم در رنج است و در حالی که استانهای کشور هر یک دارای ظرفیت کشت و تولید محصولات مختلف است، از این فرصت استفاده نشده و با تدبیری که از سوی دولت هیچگاه پیگیری نشد نتوانستیم محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید و به صادرات کشاورزی معنی و رونق دهیم.
بازآفرینی بازار
تاریخ طبیعی بازارها
تعداد بازدید : 0
نویسنده
جان مکمیلان
مترجم
جواد اقدس طینت/ زهرا کریمی/ ساعده عزیزی ثالث
«بازار خوب» تنها راه رسیدن به ثروت است و «بازار بد» راه فقر و نگونبختی است. باید به بحث بر سر خوب یا بد بودن اقتصاد بازار پایان داد و آن را به اصلاح بازارها معطوف کرد. مسئله خوب یا بد بودن اقتصاد بازار نیست. اقتصاد بازار میتواند خیر یا شر باشد؛ مسئلهی اصلی تبدیل اقتصاد بازار بد به اقتصاد بازار خوب است. مکمیلان، نویسندهی کتاب، آنجا که به توصیف بازار خوب میپردازد، بازارگرایی دوآتشه است و آنجا که پیامدهای فاجعهبار بازار بد را نشان میدهد، از دشمنان اقتصاد بازار سبقت میگیرد. نکتهی بدیع این کتاب مدح یا ذم بازار نیست بلکه شواهد متعددی است که به کمک آنها چگونگی گذر از بازار بد به بازار خوب را ترسیم میکند.
پس از مطالعهی این کتاب، مناقشه بر سر اقتصاد بازار یا اقتصاد دولتی پایان مییابد و جای خود را به این مسئله میدهد که چگونه بازارهای بیشماری را که رفاه مردم به آن بستگی دارد اصلاح کنیم.
تعطیلی ۵۰ واحد خردهفروشی سنتی به ازای هر فروشگاه بزرگ؛
اثر «فروشگاههای زنجیرهای» بر سوپرمارکتها
تعداد بازدید : 0
یک پژوهشگر با استناد به مطالعات انجام شده اعتقاد دارد: با تاسیس هر فروشگاه زنجیرهای تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار میگیرد و با کسادی مواجه میشود و مطابق آمارهای تجربی، تاسیس هر فروشگاه زنجیرهای میتواند باعث تعطیلی «۵۰ واحد خردهفروشی سنتی» شود.
به گفته هادی حدادی در حال حاضر فروشگاههای زنجیرهای سهمی حدود ۱۵ درصد از بازار خردهفروشی کشور را در دست دارند و سهم بازار فروش اینترنتی و آنلاین خرده فروشی نیز حدود چهار تا پنج درصد از کل بازار خرده فروشی تخمین زده میشود که البته سالانه رشدی بالایی را تجربه میکند.
او افزود: سهم زنجیره خرده فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعهیافته و نیمه توسعهیافته حدود ۵۴ درصد و در کشورهای توسعهیافته ۸۲ درصد است؛ بنابراین فاصله ایران با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد.
رویکردهای مبارزه با فساد در ایران مبهم است
تجارت الکترونیک، ابزار مناسبی برای مبارزه با فساد است؟
تعداد بازدید : 0
ضریب نفوذ اینترنت در ایران به عنوان شانزدهمین کشور از نظر تعداد کاربر اینترنت تا سال 2019، 81 درصد بوده است. در آسیا این رقم به 55 درصد و در خاورمیانه و جهان به ترتیب به 67 و 57 درصد می رسد. آمارها نشان می دهد مبلغ اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در سال 97 نسبت به سال 96، 30.55 درصد رشد کرده است و از 159.4 هزار میلیارد تومان به 208.1 هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد واحدهای کسب وکار الکترونیکی در سال 97، نسبت به سال 96، 44 درصد رشد کرده است و از تعداد 34.153 واحد به 49.137 واحد رسیده است. این درحالی است که تعداد این واحدها در سال 89، تنها 4 واحد بوده است. در سال 97 هم چنین، تعداد تراکنش های تجارت الکترونیکی در کشور بیش از یک میلیارد و 113 هزار تراکنش بوده است. آمار رسمی از وضعیت تجارت الکترونیک در ایران در یک سال اخیر منتشر نشده است اما می توان گفت با توجه به همه گیری کرونا، خانه نشینی مردم و تمایل بیشتر به خرید اینترنتی، ارزش معاملات و تعداد کاربران در تجارت الکترونیک بیشتر شده است.
باتوجه به رشد قابل توجه تجارت الکترونیک، پژوهشگران این بخش از اقتصاد را از منظر ظرفیت های کاهش فساد اقتصادی بررسی کرده اند. بعضی از محققان باور دارند تجارت الکترونیک با توجه به ارتقای شفافیت اطلاعاتی به کاهش فساد اقتصادی کمک می کند. تحقق شفافیت اطلاعاتی در سطوح اقتصادی و اجتماعی، از مسیر انتشار و افشای اطلاعات و با دسترسی عمومی به اطلاعات صحیح و کاهش رانت ممکن است. هر استراتژی برای مبارزه با فساد تنها زمانی ممکن است که شفافیت اطلاعاتی را بالا ببرد. با توسعه تجارت الکترونیک در جهان، فعالیت های اقتصادی با ابزارهای اطلاعاتی انجام می شود و تصمیم ها و اقدامات غیرشفاف به تدریج کنار گذاشته می شوند. الکترونیکی شدن فرایندها و کاهش کاغذبازی های متداول، امکان رصد و نظارت را بیشتر می کند. هم چنین شفافیت اطلاعاتی امکان سواستفاده افرادی که منافع شخصی شان با منافع عموم یا دیگران در تضاد است را، از بین می برد.
پژوهشگران در گفت وگو با 21 نخبه در کشور ارتباط میان تجارت الکترونیک، شفافیت اطلاعاتی و کاهش فساد اقتصادی با به کار گیری رویکردهای ترکیبی را بررسی کردند. یافته های آنان گویای ابهام در مسیر مبارزه با فساد با وجود ظرفیت های بزرگ در تجارت الکترونیک است. با این حال، از نظر پژوهشگران، ابهام رویکردهای اتخاذی برابر فساد اقتصادی در ایران از اثربخشی اقدامات کاسته است.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
سبقت «هندوانه» از پسته
-
بازآفرینی بازار
-
اثر «فروشگاههای زنجیرهای» بر سوپرمارکتها
-
تجارت الکترونیک، ابزار مناسبی برای مبارزه با فساد است؟
انتخاب هفته نامه :