|
ستاد شهر اقتصاد مقاومتی کشور در قلعه گنج راه اندازی شد
تعداد بازدید : 5
فرماندار قلعه گنج گفت: با حضور محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان، ستاد شهر اقتصاد مقاومتی کشور در قلعه گنج راه اندازی شد. وحدت عیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: با راه اندازی ستاد شهر اقتصاد مقاومتی، مدیر ملی این طرح (آبادانی قلعه گنج) قهرمانی سفیر سابق ایران در کویت انتخاب و مدیر استانی آن هم عبدالحسین حجتی مدیرکل سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان معرفی شد. وی بیان کرد: با توجه به اینکه شهرستان قلعه گنج به عنوان شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور معرفی شده است لذا برای توسعه و آبادانی این شهر مشاوران داخلی و یک شرکت مشاور خارجی معرفی شده که مطالعات خود را آغاز کرده اند. برندگان و بازندگان انتخابات اتاق
تعداد بازدید : 341
انتخابات دوره هشتم اتاق کرمان که عنوان متفاوت ترین انتخابات ادوار اتاق را به خود اختصاص داد، برندگان و بازندگانی داشت که نه 15 نفر راه یافته به جمع هیات نمایندگان اتاق و نه 26 نفر بازمانده از این جمعند!. - برای نهادی که قرار است بخش خصوصی را نمایندگی و امور این بخش را راهبری کند، اولویت عضویت در هیات نمایندگانی که هیات رییسه و رییس اتاق هم از دل آن بیرون می آید با فعالان بخش خصوصی و نمایندگان واقعی این بخش در 4 گروه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی است . با این نگاه، همه آنها که بی هیچ سابقه و پیشینه روشن مدیریتی در بخش خصوصی، در اندیشه دست و پا کردن توجیهی برای ورود به این جمع از راه های گوناگون بودند و خود نیک می دانند که درجایگاه تخصصی و مدیریتی لازم برای ورود به این ترکیب نیستند و چه بسا چنانکه مواردی از آن را شاهد بوده ایم و هستیم از شرایط حداقلی هم در این زمینه برخوردار نیستند و جز دغدغه بنگاهی خویش در محدودترین شکل آن، اندیشه ای متناسب با نیاز امروز و فردای اتاق و کرمان نداشته و ندارند،بازنده این رقابت هستند.به بیان صریح تر،به آنها که تنها به سودای کسب عنوان و قدرتی افزونتر و یا به طلب کسب منافع شخصی بیشتر در قامت « عضو هیات نمایندگان اتاق » به انتخابات ورود پیدا کردند و به لابی های پیدا و پنهان و رفتارهایی که متعلق به فضای انتخابات سیاسی و نه صنفی است و با شان بخش خصوصی منافات دارد،متوسل شدند، می توان عنوان بازنده این انتخابات را داد. - در مورد نهادی که به بخش خصوصی تعلق دارد و در جامعه سیاست زده ما، همواره نسبت به عدم ورود سیاسیون از مجلسی ها و دولتی ها و مداخله در امور آن، هشدار داده شده و تلاش شده که سایه سیاست بر سر این نهاد گسترده نشود تا اتاق از مسیر تمایل به سمت صاحبان کسب و کار خارج نشود و مرزبندی های کاذب بین اعضای آن فاصله نیندازد ، مداخله آن نماینده مجلس که به تصور کسب رضایت همشهریان خود ( با گوشه چشمی به انتخابات سال آینده مجلس)، اظهار نظرهایی عجیب از او منتشر می شود مبنی بر اینکه هر 41 نفر ثبت نام کننده و یاهر 15 عضو منتخب هیات نمایندگان اتاق کرمان در دور هشتم، باید از این شهرستان باشند و به مرزبندی های غیرواقعی اشاره شده دامن می زند هم نام وی را به فهرست بازندگان انتخابات اتاق کرمان اضافه می کند، آنهم در شرایطی که دیگر نماینده ای که در دانش و بینش اقتصادی بیش از سایر اعضای مجمع نمایندگان استان،تخصص دارد، در تمام طول فرآیند انتخابات اتاق، بی هیچ مداخله ای، تنها انتخابی آگاهانه و پرشور برای تقویت بخش خصوصی استان را مورد تاکید قرار می دهد. - بازنده دیگر این آزمون آنهایی هستند که همه چیز را از دریچه تنگ و محدود منافع فردی خود و در محدوده جغرافیایی استان دیدند و از این فرصت برای کمک به ارتقاء جایگاه استان و اتاق کرمان در مجمع ملی اتاق ایران غفلت کردند و از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به موقعیتی که از زمان کسب کرسی نایب رییسی اتاق ایران برای کرمان به دست آمده ، فروگذار نکردند. - در شمار بازندگان این صحنه،آن عده را هم میتوان جای داد که به بازیهای سیاسی و لابی های خاص در انتخابی صنفی تن دادند و چشم به روی برنامه های ارائه شده و تخصص و توانمندی افراد بستند و از کنار سوابق در خور توجه برخی کاندیداها گذشتند و برای رضایت دیگر کاندیدایی که تمام سوابقش در چندخط از موارد غیرمرتبط خلاصه می شد، رای خود را به صندوق انداختند. - برندگان انتخابات دور هشتم اتاق کرمان اما همه آنهایی بودند که فارغ از منافع قومی و قبیله ای و شهرستانی، منفعت جمعی، مصلحت اتاق و توسعه استان را در نظر داشتند و با حضور هوشمندانه به نمایندگان واقعی بخش خصوصی رای دادند و اثرگذاری خویش را در جهت دهی درست به اتاق هشتم، اینگونه به رخ کشیدند. - برندگان دیگر هشتمین انتخابات اتاق، فارغ از رای آوری یا عدم موفقیت، کاندیداهایی بودند که برای اولین بار درتاریخ انتخابات اتاق و برای احترام به حق انتخاب آزادانه و آگاهانه اعضای این نهاد، خود را متعهد به معرفی اهداف ، افکار و رویکردها در قالب برنامه های مکتوب و انتشار عمومی آن از طریق رسانه ها دانستند تا وزن تعهد و تخصص در دوره هشتم اتاق، فزونی یابد. - برنده دیگر رویداد هجدهم اسفند 93، کاندیداهایی هستند که اگرچه به ظاهر رقابت را واگذار کرده اند اما با پیشینه ها و سوابق معتبر، خود را شجاعانه در معرض انتخاب قرار دادند و فرصت بهره گیری بخش خصوصی از توان و تجربه خود را فراهم آوردند هرچند در نهایت موفق به راهیابی به هیات نمایندگان دور هشتم نشدند. - در شمار برندگان انتخابات هشتم پارلمان بخش خصوصی استان، می توان به شمار معدودی از رسانه های محلی استان نیز اشاره کرد که پیشگام اطلاع رسانی و شفاف سازی فضای انتخابات دور هشتم بودند و به جای تکیه بر افراد، به ترویج افکار، اندیشه ها و رویکردهای توسعه ای و به آنچه « اتاق فردا» به آن نیاز دارد و به تسریع و تحقق روند توسعه استان یاری می رساند،پرداختند. و آخر اینکه تایید رفتارهای درست و تقبیح اندک نادرستی های این فرآیند، در قالب نوشتار حاضر، تنها با نیت و هدف نمایاندن راه اعتلای جایگاه بخش خصوصی استان و کارامدی هرچه بیشتر اتاق، انجام شده که رسالت رسانه هم جز همین طرح واقعیت های گاه تلخ و گزنده نیست. * مدیر مسئول هفتهنامه اقتصاد کرمان تعداد بازدید : 0
گزارش تحلیلی «اقتصاد کرمان » از نتایج انتخابات دوره هشتم اتاق کرمان
اتفاق نو در «اتاق»
تعداد بازدید : 95
اقتصاد کرمان : پرشورترین و متفاوت ترین انتخابات اتاق بازرگانی، هشتمین دوره آن بود که از صبح هجدهم اسفندماه 93آغاز شد و در ساعات پایانی شب با اعلام نتایج شمارش آرا پایان یافت .این انتخابات از نظر شمار شرکت کنندگان و نامزدها،راه طی شده تا روز انتخابات از نظر تحرکات انتخاباتی کاندیداها، میزان مشارکت شهرستان ها ، نزدیک بودن آرا و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج و در نهایت اعلام حضور ائتلاف های گوناگون، از همه ادوار پیشین خود، متفاوت بود و همین شرایط، بر حساسیت انتخابات دور هشتم پارلمان بخش خصوصی استان افزوده بود.آنچه اما بیش از همه این موارد در دوره هشتم حائز اهمیت بود،پایبندی کاندیداها به معرفی خود و ارایه طرح و برنامه و افکار و دیدگاه های خود بود که برای اولین بار و در شکلی وسیع و بی سابقه و با بهره گیری از تمام ظرفیت های رسانه ای رقم خورد و به اذعان همه فعالان بخش خصوصی و منتخبان نهایی ،این «اقتصاد کرمان» بود که پیشگام همه رسانه های محلی در رقم زدن این انتخاب پرشور و متفاوت حرکت کرد و از ماه های گذشته با ارایه تحلیل و گزارش های متعدد، به نقش و جایگاه واقعی اتاق و انتظارات رو به فزونی از منتخبان آن پرداخت.در یک کلام ، دور هشتم انتخابات هیات نمایندگان اتاق کرمان، اولین دوره ای بود که گویی این انتخاب سرنوشت ساز برای اتاق و استان، از پرده به در آمده و به عرصه عمومی راه یافته است.روز تاریخی خیابان نادر را همه شهروندان و رهگذران بلوار جمهوری نظاره گر بودند و چه بسا برای اولین بار از وجود نهاد مستقل بخش خصوصی آگاه شدند و برای دقایقی هم که شده، شور و تحرک فعالان این بخش را به تماشا ایستادند.در پایان این ماراتن،رسانه های محلی اما تنها به اعلام اسامی منتخبان پرداختند در حالی که تحلیل کیفی و کمی نتایج به دست آمده است که می تواند منتخبان را در برابر واقعیت های بخش خصوصی استان قرار دهد. نتیجه تحلیل و آسیب شناسی انتخابات پارلمان بخش خصوصی استان می تواند برگزاری انتخاباتی پرشورتر و در فضایی شفاف تر در ادوار آتی اتاق باشد که همچون گذشته از هر گونه آسیب و آفتی در امان بماند. با این نگاه، «اقتصاد کرمان » در گزارش خود به تحلیل این رویداد مهم اقتصاد استان که در واپسین روزهای سال 93 به وقوع پیوست و سرنوشت بخش خصوصی کرمان را به دست 15 نماینده منتخب دور هشتم اتاق سپرد، پرداخته است : برندگان و بازماندگان شاخص در انتخاباتی که 909 نفر واجد شرایط رای دادن بودند و در نهایت 513 نفر رای خود را به صندوق انداختند،شاخص ترین راه یافتگان به جمع هیات نمایندگان هشتمین دوره اتاق کرمان از جمع هیات نمایندگان دوره هفتم بودند که مجددا بخت خویش را آزمودند. محسن جلالپور،سیدمهدی طبیب زاده،محمد ابراهیم علوی،محمد جلال مآب،محسن رشیدفرخی،محمدعلی محمدمیرزاییان،فخری الله توکلی،محسن ضرابی،جلیل کاربخش و حمید حسام ده کاندیدایی بودند که با تجربه دوره هفتم، راهی اتاق هشتم شدند.از میان چهره های جدید هم شاخص ترین آنها مهدی سیاوشی بود که با کوله باری از تجربه مدیریت در بخش دولتی و خصوصی استان ،خود را در معرض انتخاب اعضای اتاق و فعالان اقتصادی قرار داد. شاخص ترین بازماندگان اما علی عباسلو و عبدالرضا تحسینی دو عضو هیات رییسه و هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق بودند که با رزومه ای پر و پیمان از مدیریت در صنعت و معدن استان و برخورداری از سوابق و تجارب ارزنده در مجامع ملی، به هر دلیل مورد اقبال اعضای اتاق در این دوره قرار نگرفتند.از دیگر بازماندگان شاخص دوره هشتم می توان به علی اکبر مشرفی هم اشاره کرد که از مدیران شناخته شده صنعت استان و دارای مسئولیت همزمان در خانه صنعت و معدن و شورای اسلامی شهر کرمان است.همچنین با وجود اینکه از موفقیت محمدحسین کریمی پور و پیمان سالاری شریف، دو کاندیدای جدید دوره هشتم، بر اساس گمانه زنی ها و با توجه به برخورداری این دو از سوابق مدیریتی و تخصصی قابل اعتنا سخن گفته می شد،هر دو نفر در نهایت از راهیابی به دور هشتم اتاق کرمان بازماندند و کرمانی ها در مورد استفاده از توان و تجربه کریمی پور در اتاق ایران و افزایش قدرت چانه زنی در این نهاد ملی به نفع کرمان، فرصت مناسبی را از دست دادند. راه یافتگان جدید و تغییر 33درصدی ترکیب از مجموع هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ،مهدی ایرانی، محمود صنعتی و مسعود دهقانی حاضر به نام نویسی در انتخابات دور جدید نشدند و دو نفر از اعضای هیات نمایندگان دور هفتم هم که در انتخابات این دوره حاضر شدند موفق به ورود به دور هشتم نشدند تا چهره های جدیدی به ترکیب دوره هشتم اضافه شوند و اتاق هشتم تغییری 33 درصدی را در هیات نمایندگان خود تجربه کند.بر این اساس، مهدی سیاوشی،سید آرش علوی، عباس جبالبارزی، حمید عزت ابادی پور و حسین نجف آبادی پور چهره های جدید اتاق کرمان در این دوره هستند. افزایش سطح مشارکت اعتبار هر انتخاباتی همواره به سطح مشارکت رای دهندگان در آن بستگی دارد و به نسبت اقبال و استقبال رای دهندگان ،آن انتخاب مورد تایید و پذیرش عمومی قرار می گیرد و پشت منتخبان هم برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود به همین پشتوانه مشارکت بالا، گرم است.بر اساس آمار منتشره،انتخابات اتاق کرمان در دور هشتم این نهاد، مشارکت 56.4 درصدی را تجربه کرد که نسبت به دوره هفتم، رشد 7 درصدی نشان می دهد که در نتیجه کیفی تر شدن امور اجرایی انتخابات و افزایش احساس مسئولیت فعالان بخش خصوصی استان، رقم خورده است.این گزارش می افزاید در مقایسه با دوره های پیشین،شهرستانی ها مشارکت بسیار گسترده تری را از خود به نمایش گذاشتند.همچنین در صورت گسترده شدن چتر فعالیت و پوشش اتاق بازرگانی به همه شهرستان های استان،جذب اعضای جدید از میان واحدهای متعدد صنعتی،معدنی و کشاورزی استان و توسعه اطلاع رسانی از عملکرد این نهاد بخش خصوصی،پیش بینی می شود سطح مشارکت در انتخابات اتاق در ادوار بعدی باز هم افزایش یاید و در این میان فراهم شدن امکان اخذ رای در شهرستان ها هم از عوامل موثر در افزایش سطح مشارکت خواهد بود. بیشترین آرای هر بخش در انتخابات هجدهم اسفند93 در بخش بازرگانی محسن جلالپور با 329 رای و 64.13 درصد مجموع آرا،در بخش صنعت،محمدعلی محمدمیرزاییان با 233 رای،در بخش معدن محمد جلال مآب با 279 رای و نهایتا در بخش کشاورزی هم محسن رشیدفرخی با265 رای،رتبه اول گروه های چهارگانه را به خود اختصاص دادند.همچنین آرای محسن جلالپور به عنوان کاندیدای حائز بالاترین رای در میان مجموع کاندیداها نیزنسبت به دوره قبل 21.4 درصد رشد نشان می دهد . سایر آمارها از مجموع کاندیداهای دوره هشتم بیش از 90 درصد تحصیلات کارشناسی و بالاتر و کمتر از ده درصد مدرک تحصیلی دیپلم داشتند.39 درصد کاندیداها از فعالان بخش پسته استان،31 درصد از فعالان و مدیران صنعتی و معدنی و 14 درصد از فعالان تولید و تجارت خرمای استان بودند.کرمانی ها و سیرجانی ها با 36 و 34 درصد کاندیداها، بیشترین نمایندگان را در این لیست به خود اختصاص داده بودند و در رده سوم رفسنجانی ها بودند که در قالب یک ائتلاف تماما رفسنجانی پای به این رقابت گذاشتند. از منتخبان نهایی و چهره های پیروز این رقابت اما 26 درصد به صنعتی ها و معدنی ها،40 درصد به بازرگانان پسته،13 درصد به فعالان خرما و مابقی به سایر بخش ها تعلق دارند.همچنین از میان شهرستان های استان، سیرجانی ها و کرمانی ها بیشترین نماینده را در ترکیب هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق دارند.گزارش «اقتصاد کرمان» می افزاید:ائتلاف «پیشگامان توسعه» با معرفی 11 نفر از اعضای خود به عنوان عضو هیات نمایندگان دوره جدید اتاق ،موفق ترین ائتلاف از مجموع ائتلاف هایی بود که برای اولین بار و به صورت علنی در فضای انتخاباتی کرمان اعلام حضور کردند. در همین حال جوان ترین راه یافتگان به دور هشتم فعالیت اتاق نیز حمید عزت آبادی پور و سید آرش علوی هستند. تحرکات “تک رای” یکی از مواردی که به رغم هم صدایی های پیش از انتخابات و کمپین های متعدد شکل گرفته،احتمال آن می رفت و در نهایت هم به وقوع پیوست تا راه را برای ورود برخی افراد به هیات نمایندگان دور هشتم هموار کند و در عوض کسانی را از راه یابی باز دارد،انداختن «تک رای» به صندوق بود که به دلیل حساسیت ها و مرزبندی های به وجود آمده در این انتخابات،در نهایت از احتمال، فاصله گرفت و به واقعیت پیوست و مایه شگفتی ناظرین و برگزارکنندگان انتخابات شد.گفته می شود آنها که راه تکصدایی را در این انتخابات در پیش گرفتند به انگیزه تقویت برخی جریان های فکری یا شهرستانی و نیز تسویه حساب با لیست های ائتلافی بوده که این پدیده نیز برای اولین بار در انتخابات اتاق رقم خورد تا در کنار همه نقاط قوت این رخداد،بتوان بر این نقطه ضعف شماری از افراد یا جریان های ورودی به این فرآیند هم دست گذاشت. محوریت رسانه در انتخاب هشتم هشتمین انتخابات اتاق کرمان، صحنه استفاده همه جانبه کاندیداها از ظرفیت های ارتباطی و رسانه ای بود و البته چندصدایی بودن انتخابات نیز الزام روی آوری نامزدها به رسانه را بیشتر کرده بود. بر اساس این گزارش،انتخابات هشتم، فراگیرترین انتخابات ادوار اتاق بود که در کنار بازتر شدن فضای رقابت،از نقش موثر رسانه های مکتوب و مجازی در فراهم کردن زمینه این انتخاب پرشور و متفاوت نمی توان گذشت. تبلیغات در رسانههای مکتوب محلی، انتشار پیامک های گروهی، استفاده از نرم افزارهای موبایلی و شبکه های اجتماعی و ... بخشی از تلاش هایی بود که برای دعوت اعضای اتاق به مشارکت بیشتر و جذب آرای انها توسط کاندیداهای هشتمین دوره انجام شد و بازخورد مثبت و موثر آن را هم هر 41 کاندیدای دوره هشتم اتاق کرمان تایید می کنند. پایان ماراتن انتخاباتی بالاخره در رقابتی فشرده از بین 41 کاندیدای انتخابات هشتمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی کرمان، پس از شمارش آرا و تأیید هیات نظارت، اسامی 15 کاندیدای راه یافته به هیات نمایندگان مشخص شد.بر این اساس،محسن جلال پور،فخری الله توکلی، سید محمد ابراهیم علوی، مهدی سیاوشی، حمید عزت آبادی پور، محمدعلی محمد میرزائیان، سید مهدی طبیب زاده،سید آرش علوی،حسین نجف آبادی پور، عباس جبالبارزی، محمد جلال مآب،محسن ضرابی،محسن رشید فرخی،جلیل کاربخش راوری وحمید حسام منتخبان دوره هشتم اتاق کرمان معرفی شدند. گزارش «اقتصاد کرمان» می افزاید،در این انتخابات، اولین رای از سوی علی اکبر نظریان رییس اسبق چهار دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به صندوق انداخته شد. یادداشت
اتاق هشتم
تعداد بازدید : 43
اتاق بازرگانی کرمان، میراث گرانبها و ماندگاری از گذشتگان نیک نام و پر آوازه دیار کریمان بوده و همواره در طول تاریخ در رونق کسب و کار و تجارت و اقتصاد استان بسیار موثر بوده است. اتاق هشتم باید اولا این بزرگی و سابقه درخشان را پاس داشته و روند نوگرایی و توسعه ای سه دوره اخیر را تداوم بخشیده و با توجه به پیچیدگی ها و دشواری کسب و کار در شرایط فعلی، با عملکردی مطلوب،پاسخی در خور و شایسته به حضور پرشور و فعال اعضا در انتخابات هشتم بدهد.بر این اساس، اتاق هشتم باید شرایط و ویژگی هایی خاص داشته باشد و گام های اساسی و بلندی را بردارد تا نقش جدی و اصلی خود را ایفا نماید. قبل از ورود به بحث اصلی و برشمردن گامهای پیش رو، باید تصریح نمایم که اتاق، نقش اجرایی و پروژه ای نداشته و یک بنگاه اقتصادی با تعریف خاص و فعال در رشته ای مشخص نیست و لذا نباید انتظار ورود اجرایی و حل موردی مسائل را داشت،پس نقش اتاق در قامت مشاور مراکز مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری، ظهور و نمود پیدا می کند. این نقش سازنده و مهم را اتاقی می تواند ایفا نماید که اولا آگاه بوده و ثانیا ابزار و عوامل اعمال وظایف خود را داشته باشد. به عبارتی، اتاق باید و جاهت و وزانت و تاثیر گذاری خود را حفظ و حتما تقویت نماید. با توجه به لزوم محور بودن دانش و آگاهی در اخذ تصمیم های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به اصطلاح دانش بنیان بودن،اتاق نیز برای هر اقدامی باید به قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت صحیح، مجهزگردد.خوشبختانه مقدمات این کار مهم در دوره هفتم گذاشته شده و مرکز تحقیقات و بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شده که می تواند مرکز و محور تجمع نظرات بخش خصوصی ، کارشناسان ، مدیران میانی و مدیران ارشد دولتی و اساتید ، پژوهشگران و دانشجویان باشد و با تجزیه و تحلیل علمی نظرات آنها در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، ارائه طریق نماید و مدل های اجرایی مناسبی را طراحی کند. پس در اولین گام باید با جلب مشارکت فعالان بخش خصوصی و اطلاع کامل از نقطه نظرات، دیدگاهها، تجربه ها و راه حل های آنها و تلفیق این نظرات با مطالعات بدنه کارشناسی دولت و مشاوره و راهنمایی اساتید مجرب دانشگاه های استان ،راهکارهای عالمانه و هوشمندانه و قابل اجرا برای رفع مشکلات و توسعه فعالیت های اقتصادی و ایجاد رونق در کسب و کار به مراجع ذیصلاح تصمیم سازی و تصمیم گیری ارائه دهد و برای جامعیت بخشیدن به آن و طرح در احکام بالادستی نظیر برنامه ششم توسعه و برنامه چشم انداز در افق 1404 حداکثر تلاش خود را به کار گیرد. دومین گام اتاق هشتم باید افزایش تاثیر گذاری و همچنین قدرت چانه زنی باشد تا بتواند نظرات کارشناسی را به مراکز موثر تصمیم گیری منتقل نموده و به عنوان قویترین و متشکل ترین نهاد بخش خصوصی از فعالیتهای اقتصادی این بخش،تمام قد دفاع نماید. این توانایی جز با حضور وسیع و مشارکت فعال اعضای اتاق و سایر فعالان اقتصادی استان و همراهی و هم فکری آنها میسر نمی شود و بررسی زمینه های ایجاد تشکل های حرفه ای اقتصادی، تقویت و توسعه تشکل های موجود و فعال نمودن کمیسیون ها، راهکار عملی جلب این مشارکت است که با راه اندازی تشکل ها و تجمیع و هم افزایی توان فعالان اقتصادی، قدرت تاثیر گذاری در مجامع، شوراها و مراکز تصمیم گیری ایجاد خواهد شد و اتاق می تواند به عنوان بازوی قوی دولت، مجلس و قوه قضائیه در ساماندهی فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی عمل کند. ناگفته نماند که مهم تر از این مورد، توانمند سازی بخش خصوصی برای ایفای این نقش مهم نیز اولویت خاصی دارد چرا که در جامعه ای با بیش از 80درصد سهم اقتصاد دولتی و 20درصد دیگر هم وابسته و محتاج به آن، نمی توان انتظار داشت که بخش خصوصی، کاملا فعال و آماده قبول مسئولیت و ایفای نقش موثری باشد. در سومین گام؛ اتاق باید بنا به وظیفه ذاتی خود ،محیط کسب و کار و شرایطی را که فعالان اقتصادی با آن روبرو هستند و هزینه و وقت زیاد و انرژی فراوانی صرف این موضوع می نمایند را مرتبا پایش نموده و شاخص های آن را اندازه گیری و با وضع مطلوب مقایسه نماید و برنامه های عملیاتی برای بهبود مستمر محیط کسب و کار ارائه دهد و شرایط رسیدن به وضع مطلوب را فراهم نماید. در گام چهارم و از آنجایی که کلیدی ترین عنصر توسعه یک جامعه، انسان و سرمایه مربوط به نیروی انسانی است و در صورت توسعه ذهنی این انسان، جامعه حتی با نبود یا کمبود منابع فیزیکی و مادی، راه پیشرفت و توسعه را طی خواهد نمود ( مثال عینی این گفته، کشور ژاپن می باشد) پرداختن به مفهوم وسیع ،پیچیده و برداشت های متفاوت از انسان توسعه یافته و تلاش برای جاری شدن این موضوع در سطح جامعه و به خصوص کارشناسان، تصمیم سازان و مجریان، از اولویت های اتاق هشتم در کرمان باید باشد. این وظیفه بسیار بزرگ و در عین حال بسیار دشواری است که چنانچه در حد و اندازه اهمیت به آن پرداخته شود و این رویای توسعه یافتگی ذهنی ، فکری و وسعت یافتن نظرات اجرایی محقق شود، کار توسعه، پیشرفت، آبادانی تسهیل می شود و دغدغه ای برای به ثمر رسید ن گام ها و فعالیت های اتاق وجود نخواهد داشت. پنجمین گام ایفای مسئولیت های اجتماعی اتاق است. اتاق کرمان در طول دوران فعالیت های گذشته خود با احساس مسئولیت در قبال جامعه در تمامی فعالیت های خیر خواهانه و اجتماعی که توان ورود به آن را داشته فعال بوده است . این حس شیرین مسئولیت در قبال رفاه ،معیشت، سلامت ، فرهنگ و ... جامعه باید زنده و بالنده و رو به تزاید باشد و وقت و اهتمام ویژه ای به ساماندهی فعالیت های متفرق و وسعت بخشیدن و هم چنین تعمیق آن و نیز همراه نمودن فعالان بخش خصوصی به مشارکت در این مسئولیت ها،اختصاص یابد. و کلام آخر اینکه باید اتاق، ترویج اخلاق و توسعه کسب و کار اخلاق مدارانه را در زمره برنامه های خود قرار دهد ، مبدع و پیشتاز گسترش اخلاق در رفتارهای اقتصادی باشد و اخلاق و سجایای اخلاقی را در اتاق و تک تک دست اندرکاران آن نیز نهادینه نماید و الگوی مناسب برای اخلاق مداری در کسب و کار باشد تا این وظیفه دینی، مذهبی را پاس داشته وبدان عمل نموده و دیگران را تشویق به گزینش این روش خداپسندانه نماید.
* نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان |
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
-
ستاد شهر اقتصاد مقاومتی کشور در قلعه گنج راه اندازی شد
-
برندگان و بازندگان انتخابات اتاق
-
اتفاق نو در «اتاق»
-
اتاق هشتم