|
یک صدایی بازیگران اصلی کسب و کارهای اینترنتی در برابر ای نماد
مانع جدید دولتی پیش روی کسب و کارهای اینترنتی
تعداد بازدید : 1
«اجباری» شدن درج ای نماد از سوی کسب و کارهای اینترنتی باعث شده تا کمپین مشترک اعتراضی میان استارتآپها و تشکل های مرتبط با آن ها شکل بگیرد البته مجلس در تلاش برای حل و فصل این ماجرا میان دولت و بخش خصوصی است. در روزهای گذشته فعالان و مسئولان شرکتهای استارتآپی اعلام کرده اند:« الزام به دریافت ای نماد، موجب مرگ هزاران کسبوکار و مهاجرت فعالان این عرصه می شود.»
ماجرای اجباری شدن ای نماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، حالا بعد از طرح صیانت دغدغه و چالش جدیدی را در اکوسیستم فناوری کشور رقم زده است. این ماجرا باعث شده حتی استارت آپهای بزرگ هم در یک اقدام جمعی دست به حمایت از کسب و کارهای کوچک بزنند. حدود ۵۰ استارت آپ و کسب و کار اینترنتی که اتفاقا دارای ای نماد هستند در یک کمپین اعتراضی اقدام به حذف کد ای نماد از سایتهای خود کرده اند. اعتراض اصلی، به «اجباری» شدن نمادی است که از سوی وزارت صمت به کسب و کارها اعطا میشود. درمقابل این کمپین، فردوس حاتمی مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی اعلام کرده که به کسب و کارهایی که نسبت به برداشتن نشان ای نماد اقدام کنند، اخطار داده میشود تا نسبت به نمایش مجدد آن روی وبسایت خود اقدام کنند. او تأکید کرده که دریافت ای نماد الزام قانونی است و کسب و کارهای اینترنتی برای دریافت خدمات درگاه پرداخت، ملزم به دریافت ای نماد هستند.
ماجرای ای نماد اجباری به مجلس هم کشیده شده است. بعد از آنکه رئیس مجلس دستور پیگیری ماجرا را داد، به تازگی نشستی درباره این موضوع با نمایندگان بخش خصوصی و همچنین بانک مرکزی، وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
سایت خانه ملت درباره این جلسه نوشت:« نماینده وزارت اقتصاد در نشست مجلس با بخش خصوصی اعلام کرد؛ اینماد، نباید نمادی اجباری باشد. بر این اساس قرار شد وزارت اقتصاد، آییننامه الزام به دریافت اینماد را اصلاح کند.» همچنبن در گزارش سایت خبری مجلس نوشته شده؛ نمایندگان بخش خصوصی در این نشست تأکید کرده اند که ای نماد تأثیری در جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی نداشته و از سوی دیگر از آنجا که فضای کسبوکار در کشور مطلوب نیست، الزام به دریافت ای نماد شرایط فعالیت را دشوارتر خواهد کرد.
هوشیاری کارآفرینانه؛
کارآفرینان زاده می شوند یا تربیت می شوند؟
تعداد بازدید : 0
هوشیاری کارآفرینانه از ویژگی های کارآفرینان فرصت گراست و به عنوان مفهوم اساسی در حوزه کارآفرینی مطرح می شود. نظریه پردازان کارآفرینی هنوز درباره اینکه آیا کارآفرینی رفتاری اکتسابی است یا قابل آموزش دادن است، تردید دارند. هنوز مشخص نیست کارآفرینی صفتی ذاتی است یا قابل یادگیری است. اما سیاستگذاران بیشتر تمایل بر آموزشی بودن کارآفرینی دارند چراکه به آثار اقتصادی آن توجه می کنند. اما هوشیاری کارآفرینانه به چه معناست؟ برای نخستین بار دانشمندی به اسم کرزنر این مفهوم را مطرح کرد. او از هوشیاری کارآفرینانه استفاده کرد تا از اصلی ترین ویژگی کارآفرینان یعنی کشف فرصت ها صحبت کند. دانشمند دیگری به اسم تانگ هوشیاری کارآفرینانه را از حیاتی ترین عوامل در تشخیص فرصت های کارآفرینانی می داند و آن را از سه منظر بررسی می کند. جست وجو برای کسب اطلاعات، یافتن ارتباط بین اطلاعات یافت شده و تحلیل و ارزیابی اطلاعات. او می گوید هوشیاری کارآفریانه، توانایی ارتباط برقرار کردن بین تکه هایی از اطلاعات پراکنده و تجمیع کردن آن ها برای تحلیل و دستیابی به فرصت های کارآفرینانه در بازار کار است. فرایند فرصت یابی کارآفرینانه توسط افراد هوشیار فرایندی آگاهانه و تیزبینانه است که شناخت و بهره برداری از فرصت ها شامل می شود. درواقع هوشیاری کارآفرینانه مثل منبع شناخت برای کارآفرین عمل می کند. کارآفرین با بهره گیری از این هوشیاری به دلیل داشتن مهارت های شناسایی فرصت های ایجاد کسب وکار در بازار، جلوتر از دیگران حرکت می کند. حامیان اکتسابی بودن کارآفرینی باور دارند ترکیب آموزش کارآفرینی و افزایش آگاهی اقتصادی به توسعه هوشیاری کارآفرینانه در جامعه کمک می کند. یک بررسی در سال 1993 در ایالات متحده آمریکا نشان داد دانش ضعیف در مورد مبانی سرمایه گذاری متداول ترین مشکلی است که مشتریان آن ها با آن رو به رو بوده اند و بی سوادی مالی در هنگام تصمیم گیری های مالی فردی یک مشکل اساسی است. هم چنین یک نظرسنجی در سال 2003 از خانوارهای ایتالیایی نشان داد 35 درصد سرمایه گذاران بالقوه از سهام و 50 درصد از صندوق های سرمایه گذاری بی اطلاع بودند. این داده ها نشانگر عدم اطلاعات اقتصادی اساسی وآگاهی مالی افراد است. یک بررسی ایرانی هم نظریه های تقویت هوشیاری کارآفرینانه با اتکا به آموزش و آگاهی اقتصادی راتایید می کند. این پژوهش با در نظر گرفتن جامعه آماری شامل 104 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که در دوره های آنلاین کارآفرینی شرکت کردند به این نتیجه رسیده که آموزش مباحث کارآفرینی به دانشجویان در هوشیاری کارآفرینی و داشتن شم اقتصادی کمک می کند و این نوع آموزش ها در جامعه اثر بخش است.
یک سؤال از رئیس جمهور؛
چند نفر را از سامانه معرفی مدیران انتخاب کردید؟
تعداد بازدید : 0
عصر ایران: با گذشت بیش از 100 روز از آغاز به کار دولت آقای سید ابراهیم رئیسی، همه وزرا، معاونین رئیس جمهور و مدیران ارشد دولت منصوب شدهاند و میتوان گفت که اکنون کادر دولت سیزدهم، تکمیل است و میتوان نمای کاملی از مدیران آن را دید.
در اولین کنفرانس خبری آقای رئیسی بعد از پیروزی در انتخابات، ایشان گفتند که سامانهای در دست طراحی است که مردم بتوانند افراد توانمند را برای مدیریت کشور و حضور در دولت به رئیس جمهور جدید معرفی کنند. اینک از محضر جناب رئیس جمهور محترم میخواهیم بفرمایند که چند نفر از اعضای دولت، طبق وعده داده شده، خارج از حلقه مدیران همیشگی، با استفاده از ظرفیت این سامانه و به صورت مردمی پیشنهاد و منصوب شدهاند و نام و سمتشان چیست؟
«فوت کوزهگری» در بازار سهام
1+۵۰ نکته ۱ میلیون تومانی
تعداد بازدید : 1
نویسنده:
همایون دارابی
این کتاب حاصل تلفیق دانش اقتصادی، مهارت گزارشنویسی مطبوعاتی و تجربه حضور مداوم و فعالانه مولف در بازار سهام ایران است. کتاب با پندهایی از کنفسیوس حکیم چین باستان آغاز میشود که گفته بود «انسان در زندگی سه راه دارد: راه اول از اندیشه میگذرد، این والاترین راه است. راه دوم از تقلید میگذرد، این آسانترین راه است. راه سوم از تجربه میگذرد، این تلخترین راه است.» و با پیشنهادی درباره چگونگی تلفیق دانش اقتصاددانان و تجربه فعالان بازار برای پی بردن به رمز و رازهای بازار یا «فوت کوزهگری» پایان مییابد: اصول و چارچوبها را از اقتصاددانان بیاموزید، اما پولتان را با روش خودتان به کار اندازید.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
مانع جدید دولتی پیش روی کسب و کارهای اینترنتی
-
کارآفرینان زاده می شوند یا تربیت می شوند؟
-
چند نفر را از سامانه معرفی مدیران انتخاب کردید؟
-
1+۵۰ نکته ۱ میلیون تومانی
انتخاب هفته نامه :