|
پس از درج نام تپسی در فرابورس
اسنپ هم به بورس می رود
تعداد بازدید : 0
در پاییز سال گذشته بود که نام تپسی به عنوان نخستین استارتاپ ایرانی که مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کرده، خبری شد.
حالا محمد خلج، مدیرعامل اسنپ از ورود این شرکت تا پایان سال جاری به بورس می گوید. به گفته خلج اسنپ از نظر ساختار داخلی، مالی و حقوقی تا پایان سال 1401 آماده ورود به بورس است. اما ورود استارتاپ ها به بورس به شرایط و مجوزهای این سازمان هم بستگی دارد.
خلج در حاشیه مراسم گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال 1400 گفت: «اسنپ برنامه ورود به بورس دارد؛ اما این موضوع به دو عامل بستگی دارد. یک جنبه، آمادهسازی خود شرکت از لحاظ ساختاری است، این ساختار شامل ساختار حقوقی، مالی و غیره است و ما به صورت خود خواسته در حال انجام دادن اقدامات لازم هستیم ولی جنبه دیگر مربوطه به شرایط سازمان بورس دارد».
خلج همچنین در پاسخ به این سوال که اسنپ ابتدا مقدمات ورود کدام شرکت از مجموعه اسنپ را برای بورس آماده میکند، گفت: «این که کل شرکت یا بخشی از آن وارد بورس شود، نیازمند شناسایی استراتژی سهامداران و شناخت دقیق نیازهای بازار است و فعلا در این رابطه تصمیمی گرفته نشده است».
علاوه بر اسنپ، دیجی کالا، فیلمیو و کافه بازار هم برای ورود به بورس اعلام آمادگی کرده اند. بااین حال، جز تپسی، نام هیچ شرکت استارتاپی دیگری در اخبار مربوط به ورود به بازار سرمایه دیده نشده است. مدیران دیجی کالا در نشست خبری رویداد بر خط این شرکت، اعلام کردند این مجموعه برای ورود به بورس منتظر اعلام ضوابط جدید است.
نماد معاملاتی «تپسی» به عنوان نخستین استارتاپی که به بازار سرمایه می شود، ۷ آذرماه ۱۴۰۰ به عنوان صد و شصت و چهارمین شرکت در این بازار، در فهرست نرخهای فرابورس ایران درج شد. با این حال زمان عرضه اولیه سهام تپسی هنوز نامشخص است. منشی پور، مدیرعامل تپسی، یکی از چالش های اصلی ورود به بازار سرمایه را بدنه تصمیمگیر سازمان بورس و هیات پذیرش اعلام کرده بود که با ماهیت جدید شرکت ها آشنایی نداشتند.
همه چیز از دانستن یک نکته شروع میشود
چرا کار میکنیم؟
تعداد بازدید : 0
نویسنده: بری شوارتز
اگر فکر کنی بیکاریات خواست خداست چه میکنی؟ دعا. اگر باور داشته باشی که به خاطر بیکفایتی خودت بیکار ماندهای چطور؟ از خودت ناامید میشوی. اگر گمان کنی که بیکاریِ تو نتیجۀ ظلم دیگران است؟ برمیخیزی و شورش میکنی. این همان نقشی است که ایدهها و نگرشها در شکلگیری ما انسانها بازی میکنند و بری شوارتز با نام فناوری اندیشه از آن یاد میکند. فناوریهای اشیا اگر مفید نباشد بعد از مدتی خودبهخود از بین میروند، اما فناوریهای اندیشه میتوانند کاملاً غلط باشند و با این حال تمام زندگی انسان را فرا بگیرند و طبیعت او را تغییر دهند. با این تفاسیر، ایدهها و نگرشهای مدرن با کار چه کردهاند؟ کاری که میتواند منشأ لذت، آرامش و البته آسایش باشد تبدیل شده است به مجموعهای از اقدامات بیروح و کسلکننده که کارگر را از خودِ واقعیاش خالی میکنند. تغییر نگرش ما نسبت به کار میتواند زندگی افراد بسیاری را تغییر دهد. این «کار» میتواند منشأ رضایت و اعتلای آنها باشد. چگونه؟ همه چیز از دانستن یک نکته شروع میشود: چرا کار میکنیم؟
«اکونومیست» هشدار داد
اقتصاد چین در خطر افول
تعداد بازدید : 0
هفتهنامه اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود به سیاستهای اقتصادی چین پرداخت و در مورد احتمال زوال اقتصادی چین هشدارداد. اکونومیست در این سرمقاله نوشت: در ۲۰ سال گذشته، چین بزرگترین و قابل اعتمادترین منبع رشد در اقتصاد جهان بوده است. چین عهدهدار یکچهارم افزایش تولید ناخالص داخلی جهان در این دوره بوده و در واقع در ۷۹ بخش از ۸۰ بخش رشدداشته است.
با این حال، در آستانه برگزاری کنگره حزب کمونیست که ممکن است حداقل تا سال ۲۰۲۷ قدرت رئیسجمهور شی جین پینگ را تضمینکند، کاستیهای حکومت یکنفره در دومین اقتصاد بزرگ جهان آشکار است.
اشتباه کردن بد نیست
چرا باید جور دیگری به شکست نگاه کنیم؟
تعداد بازدید : 0
اشتباه کردن، بد نیست. چرا؟ اشتباه کردن مسیر دیگری برای رسیدن به اهداف است.
موفقیت آدم ها را جذب می کند، به همان اندازه ای که شکست دفع کننده است. بسیاری از ما نمی دانیم دو راه برای رسیدن به اهداف وجود دارد و شکست هم به اندازه موفقیت، در تحقق رویاها نقش دارد. تصور مردم این است که بیشتر افراد موفق طعم شکست را نچشیده اند، درحالیکه واقعیت چیز دیگری است.
داستان موفقیت، جذاب است اما بسیاری از مردم نمی دانند افراد موفق، چطور برای رسیدن به شرایط امروز تلاش کرده اند. شکست، از درون مایه های رایج در مسیر حرکت کارآفرینان است.
تایلر کینگ، مدیر کسب وکار است. او در سایت کارآفرین تلاش افراد موفق برای اجتناب از گفتن درباره شکست هایشان را ناامید کننده می داند. تایلر در این مطلب می نویسد «موفقیت بر مبنای شکست های قبلی است که ساخته می شود. کارآفرینی فرایندی بی پایان از افت و خیزهاست. هر سفر ماجراجویانه ای نتیجه فرایندی سرشار از شکست و موفقیت های مداوم است. پس از تحلیل داده های هر تلاشی، کارآفرینان اغلب یاد می گیرند که باید برای بهبود وضعیت کسب وکارهایشان در موقعیت های آتی چه کنند. این یعنی احتمال شکست در هر موقعیت 50 درصد است، و قرار نیست هر تلاشی شما را به موفقیت برساند».
به گفته تایلر کارآفرینی سرشار از تجربه کردن است و باید چیزهای مختلف را امتحان کرد. پس از امتحان هرچیزی باید برای رسیدن به بهترین نتیجه تلاش کرد، فرایندها را دوباره تکرار کرد و این کاری است که به طور مداوم انجام می شود. اساس کارآفرینی، یاد گرفتن از شکست هاست.
درواقع شکست بخشی از موفقیت است و نباید به توقف فعالیت های کارآفرینی منجر شود. تایلر می گوید «وقتی کاری خراب می شود، یعنی درباره یک کار تازه شکست خورده ام. وقتی به آن درست فکر می کنم می بینم اتفاق وحشتناکی با این شکست نیفتاده است. ما باید دیدگاهمان نسبت به شکست را تغییر دهیم. باید از توجه به شرمی که دیگران نسبت به شکست هایمان به ما می دهند، اجتناب کنیم».
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
اسنپ هم به بورس می رود
-
چرا کار میکنیم؟
-
اقتصاد چین در خطر افول
-
چرا باید جور دیگری به شکست نگاه کنیم؟
انتخاب هفته نامه :