|
استارتاپها و قطعی اینترنت؛
ضرر ۴۵ میلیارد تومانی هر ساعت قطعی اینترنت!
تعداد بازدید : 0
قطعی اینترنت موضوعیست که از زوایای گوناگون میتواند افراد را متضرر سازد. بنابراین لازم است عواقب آن همواره گوشزد شود. طی چند روز گذشته قطعی اینترنت ارتباط کاری، خانوادگی و… بسیاری از ایرانیان را مختل کرد. فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیام رسان واتساپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور نیز اجرایی شد. حال سوال اساسی اینجاست که اختلالات در دسترسیها چه ضرری را متوجه مردم میکند؟ نتبلاکس در گزارشی جدید اعلام کرد که هر ساعت قطعی اینترنت در ایران یک و نیم میلیون دلار (حدود ۴۵ میلیارد تومان) به مردم کشور ضرر اقتصادی میزند. پیشتر نیز در گزارشی اعلام شده بود که حدود ۹ میلیون ایرانی در اینستاگرام به فعالیت کاری مشغول هستند و به واسطه این شبکه اجتماعی درآمد دارند.
بازار سالانه اینستاگرام هم۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. طبق این آمار فقط فروشگاههای اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به تبع قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان میدهند.
قطعی اینترنت و عواقب آن
قطعی اینترنت علاوه بر ضررهای گسترده اقتصادی میتواند بسیاری از ارتباطات لازم خانوادگی را مختل کند. محدودیتها، باعث رو آوردن افراد به منابع ناامن برای دانلود و به روزرسانیهای برنامههای کاربردی میشود و از این ناحیه بدافزارها میتوانند دستگاههای اشخاص را مورد حمله قرار دهند.
اقتصاد دیجیتال و اهمیت آن
سهم اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی در ایران نیز حدود ۷.۲ درصد است البته در برخی از کشورهای جهان این نسبت، ۳۰ درصد است. این درصدها نشان دهنده اهمیت اقتصاد دیجیتالی در کشورهاست. همچنین اقتصاد دیجیتال معادل ۱۵٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که طی ۱۵ سال گذشته دو و نیم برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.در ایران نیازمند توسعه در بحث اشتغال دیجیتال و به تبع آن اقتصاد دیجیتال هستیم. اگر محدودیتها در زمینه اینترنت ادامه پیدا کند نمیتوان به آینده اقتصاد دیجیتال امیدوارم بود. لازم است به اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه نگاه شود. اینترنت ارتباطات کاری و حرفهای را میسر میسازد و کارآفرینان بسیاری در این فضا میتوانند فعالیتهای خود را معرفی کنند. قطعی مکرر اینترنت و ناپایداری در اتصال به شبکه میتواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.
استارتاپها و قطعی اینترنت
به گزارش تجارتنیوز،اکوسیستم استارتاپی در کشور نیز طی سالهای اخیر گسترش پیدا کرده است. بسیاری از استارتاپها به واسطه اینترنت فعالیت خود را انجام و ادامه میدهند. قطعی اینترنت و غیرشفاف بودن سیاستها در این زمینه میتواند حیات این استارتاپها را تهدید کند و اشتغالزایی فراوانی که توسط استارتاپها ایجاد شده است را متزلزل و دچار بحران سازد.
خریدن،داشتن و بودن
رفتار مصرف کننده
تعداد بازدید : 0
نویسنده: مایکل آر سولومون
مترجم: کامبیز حیدر زاده
قدرت پرشگفت و نافذ کتاب آنجا است که خواننده با مطالعهی این اثر، نخست به آگاهی و دانش "رفتار مصرفکننده" دست مییابد، اما در این سطح متوقف نمیماند بلکه، در پی هر مثال، به بینشی میرسد، و در نهایت آنکه، دست به "رفتار" میزند. به نظرم کتابهایی از این دست که "کتاب دانشگاهی" است، هم برای دانشپژوهان و هم برای مدیران، یک فرصت مغتنم است که در "بازاریابی ایران" نیاز مبرمی به آن داریم.
روایت اکونومیست از تغییر روند جنگ اوکراین؛
مقاومت در برابر باج خواهی پوتین
تعداد بازدید : 0
در سر مقاله شماره 17 سپتامبر اکونومیست با تیتر «اتمام کار» آمده است که غرب باید به شکست سریع تر روسیه کمک کند.
هفته نامه اکونومیست در سر مقاله شماره جدید خود، ولادیمیر پوتین را یک پیرمرد ظالم توصیف کرده فردی متوهم که تصور می کند یک عظمت تاریخی دارد.
از نگاه این نشریه، جنگ اوکراین که او شروع کرده در حال شکست است. این نشریه در جلد خود با تیتر «اتمام کار» روش پیروزی اوکراین بر روسیه را توضیح داده است.
آنچه در بازار ایران میگذرد؛
قیمت عجیب و غریب خودروهای مونتاژی چینی
تعداد بازدید : 0
به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در سالهای اخیر، خودروهای خارجی مونتاژی داخل توانستهاند بازار را به دست آورند و با قیمت بالا عرضه میشوند. پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگتر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکتهای خصوصی در بازار نیز فراهم شد. خودروهایی که عمدتا چینی هستند و در مقایسه با قیمت های اعلامی در بازار کشور سازنده، با اختلاف چند برابری به دست مصرف کننده ایرانی می رسند، اما ماجرای این قیمت گذاری عجیب و غریب خودروهای مونتاژ در بازار ایران چیست؟
این شرکتها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ و روانه بازار میکنند. این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام میشود اما نکتهای که درباره مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخهای نجومی به فروش میرسند. نرخهایی که بعضاً دو تا چهار برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است. این موضوع به تازگی به تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسیده است.
نرخ دو تا چهار برابری قیمت خودروهای مونتاژ شده چینی نسبت به قیمت های جهانی در حالی است که شرکت های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می کنند، اما به جای این که نرخ دلار را حدود ۳۰ هزار تومان در نظر بگیرند، ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان محاسبه کرده و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می فروشند.
در کنار این موارد البته خودروسازان بخش خصوصی نیز پاسخ هایی برای نحوه قیمت گذاری محصولات خود ارائه می دهند، برای مثال هزینه های سنگین حمل و نقل، هزینه سربار تولید، هزینه های گمرکی، هزینه های مربوط به انواع مالیات و شماره گذاری، باعث شده است که قیمت تمام شده خودروهای چینی در بازار ایران در بهترین حالت، ۱.۵ برابر قیمت در بازار چین باشد. در واقع منطقی نبودن مونتاژ خودرو با تیراژ کم مزید بر علت شده و در نهایت این مصرف کننده است که بهای تمام شده بالایی برای تمام این شرایط می پردازد.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
ضرر ۴۵ میلیارد تومانی هر ساعت قطعی اینترنت!
-
رفتار مصرف کننده
-
مقاومت در برابر باج خواهی پوتین
-
قیمت عجیب و غریب خودروهای مونتاژی چینی
انتخاب هفته نامه :