|
نمره فعالان اقتصادی امتیاز به دستگاههای اجرایی؛
کدام دستگاهها در بهبود کسبوکار مردود شدند؟
تعداد بازدید : 5
صفحه 3
را بخوانید
مدیرعامل شرکت مس در گردهمایی «مسینو»:
رشد ذخایر معدنی مس کشور و افزایش بهره وری تولید در دستور کار شرکت مس
نخستین گردهمایی نوآوری و فناوری شرکت ملی مس در مجتمع مس شهربابک با حضور دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت مس، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس انجمن مس ایران و مدیر مجتمع مس شهربابک آغاز به کار کرد.
دکتر علی رستمی با اشاره به نام گذاری سال جاری در حوزه مس به نام هوشمندسازی صنعت مس، از هدف گذاری جهادی برای جهشی بلند در صنعت مس خبر داد.
دکتر علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نخستین گردهمایی نوآوری و فناوری مجتمع مس شهربابک با عنوان «مسینو»، با اظهار خرسندی از برگزاری این گردهمایی با شعار «نوآوری، تکمیل کننده پازل تولید»، بیان کرد: زمینه ایجاد شده برای ارتباط مستقیم حوزه صنعت و شرکتهای دانش بنیان فرصت مناسبی را برای بیان نیازها و ضروریات توسعه صنعت و برطرف شدن آنها توسط شرکتها فراهم می سازد.
مدیرعامل شرکت ملی مس با تأکید بر
تعداد بازدید : 6
صفحه 4
را بخوانید
«علی عباسلو» جای خود را به «علی پورمعصومی» داد؛
مدیرعامل جدید «جهان فولاد سیرجان» معرفی شد
تعداد بازدید : 165
مهندس علی پورمعصومی از مدیران باسابقه منطقه گل گهر که به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر در هیات مدیره جهان فولاد حضور داشت، به عنوان مدیرعامل جدید مجتمع «جهان فولاد سیرجان» معرفی شد.
هیات مدیره جهان فولاد سیرجان در نشست امروز خود،ضمن تقدیر از تلاش های ۱۳ ساله مهندس علی عباسلو، مهندس علی پورمعصومی را به عنوان مدیرعامل جدید جهان فولاد انتخاب کردند. مهندس پورمعصومی سمت های مختلفی از جمله معاونت بهره برداری و معاونت طرح و توسعه گل گهر،مدیر پروژه بازیابی هماتیت و دفتر فنی گل گهر را در کارنامه خود دارد.
به گزارش «اقتصاد کرمان» پیش از این و به مدت ۱۳ سال، مهندس علی عباسلو به عنوان مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان مشغول فعالیت بود که مسیر بنیان گذاری تا تولید و توسعه در این مجتمع را راهبری کرده است.
بازوی پژوهشی مجلس گزارش داد
تاوان دخالت ۵۰ دستگاه در سیاست صنعتی
اقتصاد ایران در چند سال اخیر سیاهه بلندی از مشکلات را تجربه میکند که برای رفع آنها بار دیگر شاهد توجهی دوباره به لزوم طراحی استراتژی توسعه صنعتی هستیم؛ اما سوال این است که چرا انسجام لازم در این زمینه وجود ندارد؟
اقتصاد ایران مشکلات زیادی را تجربه میکند، مشکلاتی مانند رکود، بیکاری، تولید زیرظرفیت، تعطیلی برخی واحدهای تولیدی، عقب افتادن از رقبای منطقهای، رواج بیشتر سفتهبازی و فعالیتهای نامولد، بیثباتی بازارها و غیره. مشکلاتی پیچیده و پردامنه که ذهن سیاستمداران و سیاستگذاران کشور را هرچه بیشتر به خود مشغول داشته و بر همین اساس طرح شعارهایی مانند «حمایت از تولید»، «رونق تولید» و «جهش تولید» را میتوان دعوت به عزمی ملی برای چارهجویی و غلبه بر آن دانست.
در تلاش برای رفع مشکلات در سالهای اخیر، شاهد توجهی دوباره به لزوم طراحی استراتژی توسعه صنعتی هستیم، در این چارچوب تاکید میشود که عدم برخورداری دولت از اولویتهای صنعتی و معدنی و برخورداری از یک نقشه راه مناسب برای همگرایی و همافزایی سیاستها و اقدامات دستگاههای مختلف، مانع تحقق انتظارات است. اهمیت موضوع دوم تا آنجاست که اگرچه اولویتبندی رشته فعالیتهای پیشران و محدود کردن سیاستهای حمایتی دولت، به حمایت از این پیشرانها مهم است، اما پیش از تحقق اولویتبندی، ابتدا باید انسجام لازم در سیاستهای صنعتی ایجاد شود، انسجامی که یکی از لوازم آن، ایجاد وفاق و انسجام در سیاستها و ساختار سازمانی و نهادهای حامی توسعه صنعتی است. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با آسیبشناسی استراتژی توسعه صنعتی در ایران، معتقد است که میزان هماهنگی سیاستهای حمایت از تولید در حوزههای مختلف یعنی هماهنگی سیاستهای صنعتی، تجاری، اعتباری، آموزشی و فناوری و میزان هماهنگی نهادها و سازمانهای سیاستگذار مورد توجه است. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که دستیابی به این انسجام، بهویژه مسئلهای بسیار مهم برای یک دهه اخیر است، زیرا وقوع شوکهای متعدد، آشفتگی و سیاستهای پراکنده و غیربرنامهای را در اقتصاد ایران تشدید کرده است. بررسیها نشان میدهد که فقدان انسجام سیاستگذاری صنعتی به شکل تعدد سازمانها و نهادهای درگیر اعمال سیاستهای صنعتی ظاهر شده و حداقل ۵۰ سازمان و نهاد (که برخی بیش از ۱۰۰زیرمجموعه دارند) درگیر اجرای سیاستهای مختلف صنعتی هستند. هر کدام از این سازمانها و نهادهای درگیر اعمال یکی از خط مشیهای صنعتی هستند که هماهنگی مناسبی با سایر سیاستها ندارد. لازم به ذکر است که یک سوم نهادهای شناسایی شده، مسئول اعمال خطمشیهای اعتباری هستند و بیشترین موازیکاری و تشتت سازمانی در زمینه تامین مالی تولید است. فقدان انسجام سیاستی موجب میشود تا در عمل اولویتبندیهای مختلفی از سوی دستگاهها اعمال و به صورت تقسیم منابع حمایتی میان اولویتهای پراکنده ظاهر شود؛ بهطور مثال در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بیش از ۱۷۵هزار میلیارد ریال صرف حمایت از پژوهشهای توسعهای و کاربردی شده است، چنین میزان هزینهای باید به بهبود کیفیت تولیدات و رشد بهرهوری منجر شود، در حالیکه روندهای بهبود سرمایه و تشکیل سرمایه در سالهای گذشته حاکی از روندی نزولی است. بر این اساس به نظر میرسد که تدوین استراتژی توسعه صنعتی به عنوان نقشه راه توسعه صنعتی کشور، حداقل با سه دلیل از نظر اجرایی توجیه میشود: اول- لزوم هماهنگی میان سیاستها (اثربخش ساختن سیاستها)؛ دوم-لزوم هماهنگی میان اقدامات بخشها و
تعداد بازدید : 1
صفحه 3
را بخوانید
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
کدام دستگاهها در بهبود کسبوکار مردود شدند؟
-
رشد ذخایر معدنی مس کشور و افزایش بهره وری تولید در دستور کار شرکت مس
-
مدیرعامل جدید «جهان فولاد سیرجان» معرفی شد
-
تاوان دخالت ۵۰ دستگاه در سیاست صنعتی
انتخاب هفته نامه :