|
* بخش دوم / در میزگرد مجازی «اقتصاد کرمان» صورت گرفت
اجماع کارشناسی بر تدوین نقشه راه گردشگری
تعداد بازدید : 6
*بخش دوم اقتصاد کرمان: در میان هزاران گروه فعال در شبکههای اجتماعی که با بی هدفی و آشفتگی تمام،نهایت کارکرد آنها دارا بودن جنبه سرگرمی است، گروه مجازی «اقتصاد کرمان» حال و هوای دیگری دارد. در این گروه چهرههای سرشناسی عضویت دارند که بیشتر آنها در گذشته و حال مسئولیتهای مهمی داشته و دارند.در هر نشست مجازی با حضور پررنگ مدیران و کارشناسان مرتبط با یک موضوع ،به نقد و تحلیل سیاست ها و عملکرد اقتصادی دولت و بخش خصوصی در استان پرداخته می شود. در مقابل،شمار دیگری از چهرههای مهم و صاحب منصب و مدیران و فعالان بخش های مختلف اقتصادی استان نیز نظارهگر و خواننده این گفت و گوها هستند که به تناسب به هر گفت و گوی تخصصی- اقتصادی، ورود پیدا می کنند. از ابتدای فعالیت گروه اقتصاد کرمان، به عنوان پشتوانه مجازی «هفته نامه اقتصاد کرمان» تاکنون، گفت و گو و تحلیل های خوبی پیرامون مسایل مختلف اقتصادی شکل گرفته که «اقتصاد کرمان» از شماره قبل، نسبت به انتشار عمومی آنها برای مخاطبان خود در سراسر استان اقدام کرده است. دریکی از تازه ترین گفتوگوهایی که در روزهای گذشته درگروه واتس آپ اقتصاد کرمان صورت گرفت،ظرفیت ها،کاستی ها و دستاوردهای گردشگری استان کرمان به بحث گذاشته شد که با استقبال مناسب مدیران، فعالان و کارشناسان این بخش روبرو شد.«اقتصاد کرمان»با توجه به وزن و اهمیت دیدگاه افرادحاضر، بخشی از اظهارنظرهای طرح شده دراین گروه را منتشرمیکند. در این گفت و گو، محمد جهانشاهی(معاون گردشگری سازمان میراث و گردشگری استان)، دکتر عبدالرضا جعفری صدر (استاد دانشگاه وعضو کمیسیون گردشگری اتاق کرمان)،سیدمهدی طبیب زاده(نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان) مسعود دهقانی (دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان)،محمدرضا بهرامی(رییس اتحادیه هتل داران و رستوران داران)،محمدرضا دهقانپور(دبیر شورای سیاست گذاری اقتصاد کرمان)، مجید دهقانی (مدیر آژانس خدمات مسافرتی تاپ سیر)،دکتر علی رییس پور،دکتر زاینده رودی و دکتر افضلی از اساتید دانشگاه های کرمان،حمیدرضا تفاهمی(مدیر مجموعه گردشگری هفت آشیان)،نازیلا ایرانمنش(فعال اقتصادی عضو کانون زنان بازرگان)،امید فدایی(مدیرعامل شرکت نمایشگاهی هفتواد) و پیمان سالاری،عباس جبالبارزی، امین غفاری نژاد،محسن امیری، ندا سعیدی و امید امینایی از مدیران و فعالان اقتصادی استان، مشارکت داشتند.
محسن امیری: ...البته فکر می کنم اگر قرار باشد روزی کرمانی ها هم مثل سایر شهرها، خانه خود را در اختیار گردشگر بگذارند اتفاق خیلی خوبی است چون به رونق سایر بخش ها،توسعه ساخت و ساز و در نتیجه اشتغالزایی هم کمک میکند. محمد جهانشاهی: می رسیم به همان نکته اول،با نگاه به گردشگری و اینکه ما باید میزبان فردی یا گروهی به نام گردشگر باشیم رفتار، کردار و فعالیت هایمان رنگ و بویی دیگر می گیرد، کارهای زیادی است که مانده.برخی دوستان از کرمانی می گویند که چیزی برای دیدن ندارد، کسی از دوستان می تواند حدس بزند مسافران قطار عقاب طلایی دانوب برای یک و نیم ساعت حصور در باغ شاهزاده ما چقدر پرداخته بودند؟. محمدرضا دهقانپور: به نظر کارشناسان حاضر،اگر دولت محلی قرار باشد فقط یک تصمیم حیاتی در بخش گردشگری بگیرد تا یکی از مشکلات جدی آن حل شود، ان تصمیم چه باید باشد؟و دوم اگر یک سرمایه گذار بخواهد در این حوزه سرمایه گذاری کند، چه پیشنهادی به وی میدهید که هم توجیه اقتصادی داشته باشد و هم اثرگذاری جدی در تقویت این حوزه داشته باشد؟. در واقع کدام بخش گردشگری ما پتاتسیل بالقوه فراوانی دارد؟.ضمنا پیشنهادات کاربردی ارایه دهید وگرنه به صرف انتقاد که مشکلی حل نخواهد شد. امین غفاری نژاد:اگر برنامه توسعه گردشگری تدوین شود، فرصتها شناسایی و برای سرمایه گذاری اعلام شود و نقاط ضعف گردشگری پایش وبرای رفع آن اقدام شود،مسیر گردشگری هموار تر خواهد شد.باتجربه ها و پیش کسوت ها پا پیش بگذارند و استاندار فعلی کرمان هم با روحیه ای که دارد،حامی خواهد بود.به جای تفاهم نامه هایی که امکان اجرای آنها مبهم و گنگ است، بحثهای روشن و با افق اجرایی خوب در دستور کار قرار گیرد. محسن امیری: به نظر من، دولت در اولین قدم بایستی با کمک فعالان حوزه گردشگری “نقشه راه “ این صنعت را ترسیم کند که در آن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دولت در قبال ارتقاء سطح کیفی و خدمات دهی اثار تاریخی و ... مشخص و معین شود. محمد جهانشاهی: حیاتی ترین تصمیم، تغییر نگاه و ایجاد رویکردی تازه در استان است. گردشگری، محور توسعه و تحول استان می تواند باشد البته نه در یک حرکت فوری . محور گردشگری شهر کرمان اگر تعریف دقیق تری داشته باشد ، مورد توجه قرار گیرد ،شهر را تحت تاثیر قرار دهد،مرمت ارگ بم سرعت بیشتری بگیرد، شهداد جدی گرفته شود و مردم هر روز درگیر اخبار و رویداد های گردشگری شوند، در این شرایط سرمایه گذار و سرمایه گذاری و بخش خصوصی اهمیت بیشتری خواهد داشت.
محمدرضا دهقانپور: جناب جهانشاهی توصیه تان به بخش خصوصی چیست! در همین شرایط فعلی؟. محمد جهانشاهی : نوروز امسال اداره کل میراث فرهنگی فارس از منابع استانی رقمی در حدور 11 برابر اداره هم نام خود در کرمان هزینه کرد. دکتر عبدالرضاجعفری صدر: پیشنهاد من، بررسی وضعیت موجود،چالش ها و راهکارها در همه مقوله های مرتبط با گردشگری است تا با استفاده از نظرات همه دست اندرکاران گردشگری پاسخ مناسب برای سوال شما پیدا شود. دهقانپور: یعنی تاالان این بررسی ها انجام نشده؟ جعفری: به نظر من اگر هم شده، ناقص و گاهی شامل اطلاعات گمراه کننده برای تصمیم گیری است. جهانشاهی: در نوروز. رقمی در حدود 400 هزار تومان برای هر نفر برای تجربه قدم زدن در یک اثر ثبت جهانی و یک باغ قرن نوزدهمی هزینه شده است. بخش خصوصی باید با نگاه حرفه ای ، نقش خود را ایفا نماید، خدمات خوب و مناسب موثر است. نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط، وارد عرصه شد. ما در همین کرمان و در همین شرایط در بدنه بخش خصوصی افراد موفقی را شاهدیم که موفقیت خود را از همت و تلاش و حساسیت حرفه ای خود گرفته اند، نقش دولت مهم است اما نه به اندازه اهمیتی که شکل کیفی و کمی اجرای کار دارد. اقتصاد کرمان : واقعا همین که دولت راه را هموار کند و با بخشنامه ها و قوانین دست و پاگیر، سد راه نشود خدارا باید شکر کرد.از طرفی رویکرد دولت جدید در سپردن کار به افراد صاحب نظر و تخصص هم منشا اثر خواهد بود.در این شرایط مسئولیت بخش خصوصی هم سنگین تر است. دهقانپور: به نظرم همینکه بتوانیم خواسته های بخش خصوصی را با ذکر جزییات از دولت محلی مکتوب نماییم و دقیقا بدانیم که چه می خواهیم، راه بسیاری رفته ایم که این موضوع همت مدیران سازمان میراث و گردشگری را می طلبد. باید از کلی گویی به سمت مکتوب کردن جزییات با استدلال کارشناسی برویم تا از سردرگمی رها شویم. جهانشاهی : «چون نیک نظر کرد و پر خویش در آن دید، گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست» و این حکایت ما هست. نقدهای زیادی بر شکل و شمایل این تندیس پر حدیث(گردشگری) است، هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی و چاره ای جز همان همدلی و همزبانی نیست که متاسفانه در استان ما کمرنگ است. محمدعلی محمد میرزاییان :به نظر من، درعید سال قبل که پذیرای گردشگران بیشتری بودیم تبلیغات تلویزیونی و فیلم های که اتاق بازرگانی با همکاری صداوسیما با موضوع ظرفیتها وپتانسیلهای استان کرمان ساخت و از شبکه های سراسری پخش شد در جذب مسافران نوروزی تاثیر زیادی داشت واگر اژانس داران وهتل داران کرمانی هر ساله در این زمینه مشارکت داشته باشند، نتایج بهتری هم به دست خواهد آمد. امید فدایی: با نظر آقای میرزاییان موافقم. متاسفانه اگر شاهد کاهش آمار گردشگر در نوروز امسال بودیم یکى از عمده دلایل آن عدم تبلیغات وحضور در نمایشگاهها بود. فراموش نکنیم سال 92 فعالیتهاى زیادى توسط کمیسیون گردشگرى اتاق کرمان صورت گرفت که نتیجه آن را در نوروز 93 شاهد بودیم. حمیدرضا تفاهمی : در تعطیلات نوروز عمداتا سه گروه گردشگر از هموطنان عزیز به استان و شهر کرمان وارد می شوند.گروه اول که بیشترین تعداد را دارند ومتاسفانه کمترین مدت اقامت با میانگین یک شب، اکثرا عبوری از کرمان به مقاصد جنوب کشور و استانهای همجوار هستند و مقصد اصلی گردشگری آنها کرمان نیست و به دلیل عدم معرفی جاذبه های فراوان استان، اطلاع خاصی از گردشگری استان ندارند که برخی از آنها با گرفتن اطلاعاتی از بروشورهای نوروزی مدت کوتاهی را در کرمان به سر میبرند.گروه دوم کسانی هستند که مقصد گردشگری انها کرمان است و عمدتا بین دو تا هفت شب در استان اقامت دارند و مشخصا برای دیدن کرمان می آیند.تاکید می کنم اغلب کسانی که برای اولین بار به کرمان آمده اند، جاذبه های تاریخی طبیعی و کویر لوت را بسیار جذاب می دانند و کرمان راشایسته تر از آنچه معرفی شده، اعلام می کنند و البته از کمبود امکانات لازم نظیر سرویس های بهداشتی، نقص اطلاع رسانی و کمبود وسیله نقلیه مناسب و تورهای داخل استانی گله مند هستند و گروه سوم ورودی استان هم که معمولا اشنایان ،اقوام و مهمانان همشهریان کرمانی هستند که همراه با آنها در شهر گشت وگذار می کنند.در نوروز سال قبل اژانس آدونیس در هتل پارس، کانتر گردشگری برای تورهای داخل شهر و استان ایجاد کرد که استقبال خوبی از آن شد اما متاسفانه کمبود وسیله نقلیه مناسب و عدم همکاری در تعطیلات عید، مشکل عمده برگزاری بود و به همین دلیل در سطح محدود برگزار شد. مسعود دهقانی : اینکه مردم استان به داخل یا خارج از کشور سفر نکنند که فرهنگ پذیرش وپذیرایی از گردشگر به وجود نمی آید. یادم هست حدود 10 سال قبل که تصمیم به برقراری پرواز کرمان کیش گرفتیم اکثرا می گفتند کرمانی ها تابستان کیش برو نیستند ولی با تبلیعات گسترده در تابلوهای شهری، صداوسیما و روزنامه های محلی و اعزام مردم به صورت پرداخت قسطی و اعزام خبرنگاران به صورت رایگان، توانستیم گروههای مختلفی از هم استانی هاازجمله کسبه، دانشگاهیان، پزشکان، کارمندان دولت را به کیش بفرستیم و با انجام سمینارهای مختلف( با دراختیارگذاشتن سالن رایگان برای آنها ) به نتیجه ای که در حال حاضر شاهدیم توانستیم برسیم.اگر یادتان باشد حدود 10 الی 15 سال قبل درخیابان های شهر کرمان از ساعت 8 شب دیگر خبری نبود وپارکهاخالی از جمعیت بود ولی الان هرچه پارک اصافه می شود،باز هم کافی نیست که بخش گسترده ای از این مسئله بر می گردد به همین مسافرت ها و مطالبات مردم که افزایش یافته و مسئولین مربوطه مجبور به فراهم کردن امکانات شده اند. اگر کاسب کرمانی به کیش رفت، سعی کرد در بازگشت دکور معازه خودرا تغییردهد، بسیاری از دهداران و شهرداران و کارشناسان کرمان بارفتن به این سفرها،دید و ایده جدیدی پیدا کرده و در شهر خود پیاده نمودند و مواردی دیگر که همه آنها منجر به این شده تا در استان، زیرساخت های لازم برای ورود تور فراهم شود و پروازهای کرمان-کیش از هفته ای 2 پرواز به هفته ای 6 پرواز درحال اجرا،افزایش یابد.مشکل ما در بخش آژانس های مسافرتی، نبود زیرساخت مناسب و نیروی متخصص وفاصله زیاد باپیشرفتهای روز دنیا است واز طرفی عده ای فقط به دلیل علاقه به عنوان شغلی آزانس داری، از گروه ها و اصناف مختلف به این حوزه ورود پیدا کرده اند که نظارتی هم بر آنها نیست. علاوه براین، تغییرات و جابجایی های مکرر در مدیریت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و مشکلات پدید آمده برای سازمان هم باعث شده که بخش گردشگری استان، ضربات زیادی رامتحمل شود به طوری که بودجه های کشوری در کرمان جدب نشده و وضعیت فعلی بربخش گردشگری حاکم شده که امیدواریم بامدیریت جدید سازمان وکمک سایردستگاهها و بها دادن بیشتر به بخش خصوصی، وضعیت رو به بهبود رود. ندا سعیدی : می توان گفت کرمان ازلحاظ گردشگری درمقایسه با سایراستانها بکر مانده و اگر بهره برداری مناسبی از این ظرفیت انجام شود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی سایربخشهای اقتصادی استان هم اثر خواهد گذاشت. دکتر علی رییس پور : ببینید برخلاف بسیاری از بخش های اقتصاد که طرف تقاضا رکن اصلی بازار هست، در گردشگری طرف عرضه، سهم بسیار قابل توجهی دارد و باید پاسخ داد که در کرمان برای عرضه چه داریم؟.روشن است که الان گردشگری صرفاً دیداری نیست، بلکه جذبی و حسی است، یعنی گردشگر در کنار بازدید و سیاحت به خدمات و زیرساخت هم توجه می کند.حال چه امکاناتی برای رفاه گردشگر در کرمان وجود دارد؟ ندا سعیدی : درست است.ازلحاظ امکانات که واقعا ضعیف هستیم. علی رییس پور : یک کار می شود کرد. چیزهایی که داریم را متفاوت جلوه بدهیم و این یعنی بازاریابی و تبلیغ. مسعود دهقانی : اتفاقا کرمان جزو 5 استان اول ازلحاظ جاذبه های تاریخی وگردشگری است.اگرچرخ گردشگری دراستان با کمک همه دستگاههای ذیربط و بخش خصوصی راه بیفتد، حداقل 20 شعل دیگر فعال می شود وباعث تحرک سایر بخشها خواهد شد. دکتر رییس پور : منظور این است اگه کرمان فقط برای جاذبه های تاریخی بخواهد گردشگر جذب کند،اقتصاد و بازار گردشگری اش در همین اندازه است که در حال حاضر می بینیم. مسعود دهقانی : متاسفانه درچندسال اخیر برخوردهای غیرمنطقی وسیاسی با این بخش، ضربات جبران ناپذیری به بخش گردشگری استان وارد کرده وتمامی بودجه هایی که می توانست دراستان جذب گردد در سایر استان ها جذب شده و استان، ضربات مهلکی را تحمل کرد به طوری که هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری دراین بخش وجود نداشته و مدیران فعلی میراث هم دیگر قدرت ریسک را نداشته وفقط مسکن به این بخش، تزریق می کنند .البته با مدیریت جدید استان، امیدواری زیادی برای پیشرفت دربخش گردشگری به وجود آمده و باهمت همه عزیزان می توانیم بخش عظیمی ازعقب ماندگی استان را در صنعت گردشگری جبران نماییم . امید فدایی : متاسفانه بحث گردشگری در ایران احساسی ولحظه ای هست. به نظر من فقط یک دوره رویایی در زمان مسئولیت آقای مرعشی داشتیم که تحرکات و اقدامات منطقی وزیربنایی داشت صورت می گرفت که آن هم ناتمام ماند.همین کمپ شهداد را مثال بزنیم. چه تغییر ویا پیشرفتی از زمان افتتاح در آن مشاهده می کنید؟. یعنی ما تازه به این نتیجه رسیده ایم که مشکل داریم و خط قرمز داریم؟.چرا این موارد در یزد وجود ندارد که عملا دارد به یکی از مقاصد ثابت گردشگرا ن خارجی تبدیل میشود؟. سید مهدی طبیب زاده : تجربه خوبی در اتاق در مورد انرژی داریم که با مشارکت صاحبنظران دانشگاهی،بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی و مطالعات وسیع میدانی و کتابخانه ای، نقشه راه انرژی استان تهیه شده و تا به حال که در دو مرحله ارائه شده، مورد تایید همه وحتی کارشناسان و مدیران سازمان بهینه سازی مصرف انرژی کشور قرار گرفته است.می شود این تجربه را درمورد گردشگری هم اجرا کرد. مطالعات بسیار متنوع و متعددی در دستگاههای متفاوت اجر ا شده است اما به دلیل اهمیتی که گردشگری دارد،اتاق می تواند این محوریت را به عهده بگیرد و مطالعات را همسو و نقشه راه گردشگری راتهیه نماید. اقتصاد کرمان:پیشنهاد خوب و قابل تاملی است.متاسفانه تلاش نهادها و تشکل های مختلف در این بخش، هم افزا نیست و هرکسی راه خود را می رود.ما به عنوان رسانه تخصصی که هر هفته صفحه ویژه گردشگری دارد، تلاش خود را در سال جدید بر ایجاد همسویی و هماهنگی بیشتر بین این بخش ها و کارگروه توسعه گردشگری استان متمرکز خواهیم کرد به شرط اینکه فعالان عزیز گردشگری هم پای کار باشند.ما با قاطعیت، پیشنهادها و نظرات بخش گردشگری را از مسوولان اجرایی استان مطالبه خواهیم کرد و در اقتصاد کرمان،گزارش خواهیم داد. عباس جبالبارزی : جناب دهقانپور! به هرحال بایستی ازیک جایی شروع کرد.اعتقاد دارم اگر در هربخشی، به جای پراکنده کاری ،اهداف را مشخص وبرای آن برنامه ریزی کرد و به طور مستمر پیگیری کنیم حتما سال دیگر دروضعیت بهتری خواهیم بود. نتیجه کاربدون هدف وبرنامه، همین وضعیت فعلی خواهد بود. اقتصاد کرمان : تلاش های بسیاری از طرف کمیسیون گردشگری اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی انجام شد و در سوی دیگر هم در معاونت گردشگری سازمان میراث و گردشگری. اما فاصله موجود بین بخش دولتی و خصوصی، به پراکنده کاری دامن زده است .قطعا اعتماد بیشتر بخش دولتی به بخش خصوصی در گردشگری استان ضرورتی انکار ناپذیر است. محمدرضا دهقانپور :با تاکید بر این نکته که گردشگری فقط آدمهایی را می خواهد که این صنعت را بفهمند و درک صحیحی از آن داشته باشند. سید مهدی طبیب زاده : این مشکل البته مشکل مشترک همه بخش ها ست. مسعود دهقانی: پبشنهاد جناب اقای طبیب زاده،پیشنهاد بسیار خوبی است.امیدواریم باپیگیری اتاق، نقشه راه گردشگری در دستورکار هیات جدید نمایندگان اتاق قرارگیرد وهمه فعالین گردشگری استان دراین زمینه همکاری نمایند تا بخش گردشگری استان به سرعت رونق یابد . اقتصاد کرمان: قطعا باید برای هر حرکتی ، اطلاعات و آمار دقیق که مبنای تحلیل و برنامه ریزی صحیح باشند و در ادامه برنامه ای با نگاه به واقعیت ها و نه تخیلات و آزوها داشته باشیم، برنامه ای که پایبندی به آن هم وجود داشته باشد. مسعود دهقانی:در کرمان هم توان و نیروی انسانی و هم فرهنگ لازم را برای توسعه گردشگری داریم، فقط یک همت جمعی را می طلبد وبرنامه ای درست.آیا می دانید بزرگترین منطقه گردشگری در خبر بافت درچند سال آینده با ظرفیت 15هزارنفر اشتغال زایی افتتاح می شود و بزرگترین پیست اسکی روی چمن درخاورمیانه درتخت سرطشطک در حال ساخت است؟.همینکه هواپیمایی ماهان با داشتن 55فروند هواپیما یکی از بهترین ایرلین های ایران و جهان است، نشانه توانمندی کرمانی هاست پس در گردشگری هم قادر به ایجاد تحول خواهیم بود. محمدرضا دهقانپور:به نظرم وضعیت الان ما، نتیجه کلی گویی های سالیان و بی برنامه گی است و بدون برنامه تا همیشه به همین منوال پیش خواهیم رفت.اینکه ما چه ظرفیت های بالقوه ای در اختیار داریم را که همه می دانیم ، تاکید بر لزوم حرکت برنامه ریزی شده هست.در خلال همین گفتگو، دوبار از آمارهای گردشگری استان سوال شد اما فعالان محترم پاسخی ندارند و اطلاعات دقیقی موجود نیست.با این وضعیت داستان گردشگری ما چه تفاوتی با شیوه اجرای طرح های فولادی و ... در استان دارد؟. عباس جبالبارزی : خوب است که درجاذبه ها وامکان جذب با هم توافق داریم. پیشنهادم این است که فعالین گردشگری یک برنامه مشخص تهیه نمایند وازهمه پتانسیل استان با محوریت اتاق کرمان برای تحقق آن استفاده نمایند. ما بایستی روی این برنامه پافشاری کنم ودوستان رسانه ای همً کمک کنند. سید مهدی طبیب زاده : سال گذشته ٥٠٠ هزارنفر گردشگر مذهبی خارجی وارد مشهد شده اند. به طور متوسط هرنفر ٤٠٠٠ دلار خرج کرده است، یعنی ٢میلیارد دلار به اقتصاد مشهد کمک شده. فطعا این گردشگران تنها مقصدشان مشهد مقدس نیست. می توان یکی از مقاصد گردشگری آنها را کرمان قرارداد. همچنین حدود ٢٠٠ هزار بیمار عراقی در بخش چشم پزشکی وجود دارد که تمایل دارند برای دریافت خدمات پزشکی به ایران سفر کنند که از همه این موارد و پتانسیل ها می توان به نفع استان استفاده کرد و این ما هستیم که باید چگونگی بهره بردن از این فرصت ها را برای خودمان تعریف کنیم. اقتصاد کرمان : جناب مهندس طبیب زاده، این ظرفیت قابل بهره برداری است اما مدیران محترم اجرایی استان، انگار صبوری تدوین و اجرای یک برنامه خوب را ندارند که مبادا مثلا بخشی از آن به نام مدیر دیگری تمام شود و تنها به دنبال عجولانه ترین رفتارند که مثال و شواهد آن در همین یکی دوساله هم وجود دارد. پیمان سالاری : اتفاقا بخش خصوصی درمان کرمان هم ابراز تمایل کرده اند برای راه اندازی توریسم درمانی ولی وقتی به زیر ساخت ها نگاه می کنیم کمبودهای بسیار زیادی رخ می نمایاند.توسعه توریسم نیازمند آماده سازی زیر ساختها و فرهنگ سازی ست ،مباحثی بسیار زمان بر که نیاز به مداقه و برنامه ریزی جدی دارد و زمان بر خواهد بود.میزان سرمایه گذاری به ازای جذب هر توریست، نرخ بازگشت سرمایه ، دوره بازگشت و ... باید محاسبه شود و در برنامه ریزی لحاظ گردد. امید فدایی:نظراتی که مطرح شد واقعیت های گردشگری استان هست.ما هنوز در مورد واقعیت ها و اولویت ها در میان تصمیم سازان این بخش شاهد اجماع نیستیم و در مواردی هم عدم همراهی با بخش خصوصی از سوی مدیران و نمایندگان دولت قابل درک نیست. سید مهدی طبیب زاده : جناب فدایی، اگر سیستم دولتی نخواست با بخش خصوصی تعامل کند، تکلیف چیست؟.با چنین فرضی هم به نظر من، باید اتاق بازرگانی مسیر توانمند شدن خودرا به سرعت طی کند و نهادی قوی و موثر در حمایت از بخش خصوصی باشد و آن قدر با کمک تشکل ها ی بخش خصوصی قدرت چانه زنی خود را بالا ببرد که بخش دولتی نیازمند تعامل باشد. اگر تا ابد هم بخش خصوصی ضعیف باشد و نیازمند دولت، هیچ اتفاقی نمی افتد. باید به کمک هم انرژی های متفرق بخش خصوصی را با ترکیب دانش روز وهم افزایی عالمانه به پتانسیل های تاثیر گذار تبدیل کنیم. امید فدایی : دقیقا.بدون شک بخش خصوصی با حضور افراد توانمندی که دارد، می تواند به یک بخش قدرتمند وتاثیر گذار تبدیل شود.البته باید بعضی جاها رودربایستی ها وملاحظات را هم کنار بگذارد. محمدرضا دهقانپور : آقای طبیب زاده نکته کلیدی را مطرح کردند اما این اقدام ظریف، واقعا پشتوانه فکری قوی می خواهد.چندی پیش یکی از دوستان مطلبی نوشته بود مبنی بر اینکه اگر دولت این دفعه حمایت نکند بخش خصوصی رشد نمی کند!.به نظر من، بخشی که قرار باشد با حمایت دولت تصدی گر ( که تصدیگری در ذات آن نهادینه شده،هر دولتی که باشد) رشد کند همان بهتر که رشد نکند. بخش خصوصی از درون، نیاز به تقویت شدن دارد و این هم می طلبد افرادی پای کار بیایند که این موضوع را عمیقا درک کنند. بخش خصوصی باید از ارکان خود پاسداری کند و کمیسیونهای اتاق را برای پردازش آگاهانه و علمی مسایل بخش های مختلف نظیر گردشگری تجهیز کند. مسعود دهقانی: با تایید نظرات ارایه شده،اطمینان دارم آینده بسیار روشنی برای گردشگری استان باتوجه به اقبال بخش خصوصی و همراهی بخش دولتی خصوصا معاونت گردشگری سازمان میراث در دولت یازدهم وجود دارد و با همدلی که کمیسیون گردشگری اتاق خواهد داشت، این چشم انداز،روشن تر هم خواهد شد. از قبل میکند . اقتصاد کرمان : ما هم خود را یار و همراه بخش گردشگری استان می دانیم و از هیچ همراهی برای رشد و رونق این بخش اثرگذار در اقتصاد ملی و توسعه اقتصادی استان فروگذار نخواهیم کرد. مسعود دهقانی:نکته آخر هم اینکه سرمایه گذاری هایی که توسط بخش خصوصی اخیرا دربخش گردشگری استان انجام گرفته هم نویدبخش آینده ای خوب برای استان است و سپاس از اقتصاد کرمان که فرصت این گفت و گو را فراهم کرد. جزئیات دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی ابلاغ شد
تعداد بازدید : 0
آییننامه حقوق مسافر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد تا وظایف ایرلاینها در برابر مسافران در پروازهای داخلی شفاف شود و در مقابل مسافران پروازهای داخلی بدانند در زمان تاخیرهای پروازی که بخشی از این دستورالعمل است چه مطالبهای باید از ایرلاین داشته باشند. به گزارش ایسنا، طبق دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، مطالبات مسافران در مواردی چون «پذیرایی در زمان بروز تاخیر»، «ابطال پرواز توسط ایرلاین»، «تاخیرات پروازی»، «شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی» و سایر موارد تعیین شده تا همه 16 شرکت هواپیمایی داخلی ملزم به اجرای آن باشند. 6 پایگاه میراث جهانی به صورت پایلوت توسط هیات امنا اداره میشوند
تعداد بازدید : 0
مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی از تشکیل هیات امنای میدان نقش جهان خبر داد و گفت: هیات امنای سازه های آبی شوشتر، کاخ گلستان، ارگ بم، تخت جمشید، بازار تبریز و تخت سلیمان به صورت پایلوت تشکیل می شود. فرهاد عزیزی به مهر گفت: اکنون فقط میدان نقش جهان اصفهان دارای هیات امناست و حتی جلسات آن نیز برگزار شده است. قرار بود چند جلسه درباره تشکیل هیات امنای تخت جمشید نیز برگزار شود ولی انجام نشد چون همه اعضا نتوانستند در برنامه حضور پیدا کنند. همچنین کاخ سعدآباد اگر چه تحت نظر اداره پایگاههای میراث جهانی نیست ولی هیات امنا تشکیل داده است. وی ادامه داد: در نظر داریم تا از میان 17 اثر جهانی، هیات امنای تعدادی از پایگاهها مانند سازه های آبی شوشتر، ارگ بم، کاخ گلستان، بازار تبریز، تخت سلیمان و تخت جمشید را به صورت پایلوت تشکیل دهیم تا انعکاس فعالیت های آنها بررسی شود و نتیجه تشکیل این هیات را به دست آوریم. اعضای هیات امنا متشکل از نخبگان، شخصیت های علمی، فرهنگی و اجرایی مشتمل بر یازده تن هستند که در جلسات اولیه گزارشی از عملکرد هر پایگاه جهانی در اختیار اعضا قرار می گیرد سپس دستورالعمل ها و وظایف آنها تشریح خواهد شد. مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی با بیان اینکه حکم اعضای هیات امنا توسط معاون رئیس جمهور صادر می شود گفت: ممکن است به تعداد اعضای هیات امنای هر پایگاه جهانی افراد دیگری نیز اضافه شود ولی معمولا سعی می کنیم تا آنها نخبگان و فرهنگیان و مدیران اجرایی و پیشکسوتان میراث فرهنگی همان استان باشند. وی با بیان اینکه دبیرخانه مرکزی واقع در سازمان میراث فرهنگی مصوبات هیات امنا را اجرایی می کند گفت:تشکیل این هیات نقش مهمی در حل مشکلات مالی و حتی عمومی ابینه و مجموعه های تاریخی داشته و می تواند در راستای تمرکز زدایی و تمرکز فعالیتها در مراکز استانی موثر باشد و از آن طریق از ظرفیتهای محلی و استانی در حفظ آثار تاریخی بهره برد. زنگ تغییر تصویر ایران در 9 کشور نواخته شد
تعداد بازدید : 1
9 دفتر اطلاعرسانی گردشگری ایران پس از دریافت مجوز از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رسما فعالیت خود را در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، سوئیس، سنگاپور، چین، مالزی و عمان آغاز کردند. به گزارش ایسنا، مسعود سلطانیفر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون این 9 دفتر اطلاعرسانی گردشگری در تعدادی از کشورهای هدف ایجاد شده است و حتما به تعداد آنها تا پایان سال اضافه میشود و فکر میکنم بتوانیم 10 دفتر نمایندگی دیگر را در خارج از کشور ایجاد کنیم. او در ادامه یادآور شد: دقیق که رصد میکنم متوجه میشوم کشورهای دنیا تا 10 درصد از تولید ناخالص ملیشان به گردشگری اختصاص دارد، درحالی که گردشگری ایران دو درصد از تولید ناخالص ملی را شامل میشود. این نشان میدهد بین وضعیت و ظرفیت گردشگری در ایران فاصله وجود دارد. او سپس با اشاره به درآمد گردشگری دنیا و سهم نیم درصدی ایران از آن، اظهار کرد: این استراتژی ما است که در دو برنامه ششم و هفتم توسعه به سهم مورد نظری که در چشمانداز 20 ساله ترسیم شده است، دست یابیم. سلطانیفر با اشاره به تنوع مقصدی که در نوروز امسال حاصل شد، گفت: ضرورت دارد برای گردشگران خارجی نیز این تنوع مقصدی ایجاد شود. اکنون 9 نماینده اطلاعرسانی گردشگری در تعدادی از 44 کشور هدف گردشگری ایجاد شدهاند که برنامهریزی شده این فعالیت توسعه یابد و برای آن برنامه عملیاتی وجود دارد. وی با اشاره به احساس نیاز جدی برای ایجاد و گسترش شبکه جذب گردشگران خارجی، یادآور شد: در حال حاضر اشتیاق زیادی برای سفر به ایران وجود دارد؛ اما به دلیل مشکلات زیرساختی، بسیاری از تقاضاها رد میشود. برای همین فشار زیادی میآوریم تا پروژههای نیمه تمام گردشگری زودتر به نتیجه برسند. وی بیان کرد: تقریبا روزانه روی این موضوع وقت میگذارم و چگونگی پیشرفت فیزیکی هتلها را کنترل میکنم و روزی نیست که با بانکها و صندوق توسعه ملی کلنجار نروم و یا از پروژهها بازدید نکنم. این فشار زیاد برای آن است که تا یکی دو سال آینده به نتیجه برسیم. معاون رییسجمهور ادامه داد: باید به سمتی برویم که سه تا پنج سال آینده تعداد گردشگران ورودی به گردشگران خروجی بچربد. فکر میکنم این امکانپذیر است بویژه با انتخاب بازارهای هدف و استدلالی که پشت آن است حتما به این مهم میرسیم. رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره مشکلات و محدودیتهای داخل کشور که تحت تأثیر تحریمها بوجود آمدهاند، اظهار کرد: با جدیت دولت و همکاری وزارتخانهها خیلی امیدواریم وضعیتمان بهتر شود. وی در ادامه سخنانش به تصویر ذهنی گردشگرانی که به ایران سفر میکنند، اشاره کرد و افزود: طبق مصاحبههایی که گردشگران خارجی در رسانههای کشور خودشان انجام میدهند که البته آن مصاحبهها برای ما ملاک است نه مصاحبههایی که اینجا (ایران) انجام میدهند، بیش از 99 درصد گردشگران قبل از سفر ذهنیتشان نسبت به ایران منفی بوده؛ اما پس از سفر آن نگرش فرو میریزد و احساس امنیت ایجاد میشود. گردشگری درمانی
چه کسی کجا و چرا می رود!
تعداد بازدید : 0
برخلاف خدمات به ظاهر یکسانی که درسفرهای درمانی به متقاضیان و گردشگران ارائه میشود، بسته به هدف نهایی بیمار، مقصد دریافت این خدمات و هزینه درمان ، سفر درمانی برای هرگردشگر و درهر کشوری ،معنا و مفهوم متفاوتی دارد. طبق آمارهای جهانی ارائه شده، در سال 2004 درآمد حاصل از گردشگری سلامت 40 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال 2006 به 60 میلیارد دلار رسیده و در سال 2012 به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است. درواقع صنعت گردشگری درمانی یا سلامت اکنون مدتهاست که درمیان عموم مردم درکشورهای مختلف، محبوبیت بسیار یافته است. با این حال برخلاف خدمات به ظاهر یکسانی که دراین صنعت به متقاضیان و گردشگران ارائه میشود، بسته به هدف نهایی ازارائه این خدمات در مقصد یا دریافت این خدمات از سوی گردشگر، درهر کشوری این موضوع معنا و مفهوم متفاوتی دارد. طبق تحقیقات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات بازاریاب “رنوب” درباره گردشگری درمانی آسیا ، برای گردشگران امریکایی سفر با هدف درمان یعنی گردشگری سلامت و درمان به معنی صرفه جویی درهزینه های درمانی است. درامریکا گروههای کم درآمدتر یا گروههای طبقه متوسط که تحت پوشش خدمات درمانی نیستند برای دریافت امکانات درمانی وپزشکی ارزانتر راهی کشورهای دیگر میشوند. برای گردشگران کانادایی و اروپایی هم صرفه جویی در هزینه یک اولویت مهم در انتخاب مقصد سفر برای درمان است اما علاوه بر انگیزههای مالی سفردرمانی به معنی رهایی از صف طویل انتظار در بیمارستانهای دولتی برای دریافت درمانهای پزشکی نیز هست. دراین کشورها طبقاتی با درآمد متوسط از مشتریان مهم واصلی گردشگری درمانی همان هستند که نمیخواهند انتظارهای بیپایان برای دریافت خدمات درمانی بیمارستان های دولتی کشورخود را تحمل کنند. اما برای افریقاییان توریسم درمانی به معنی برخورداری از تسهیلات درمانی و بهداشتی برتر است که در کشور خودشان اغلب دردسترس نیست. درافریقا یک خانواده ثروتمند ویا افراد با درآمد بالای متوسط از مشتریان اصلی گردشگران درمانی درکشورهای دیگر هستند. درمقایسه با کشورهای غربی ، کشورهای توریستی آسیا با ارائه خدمات درمانی بسیار ارزان تر یک انتخاب ارزان برای هر فرد اروپایی و امریکایی است. گردشگری درمانی برای یک شهروند خاورمیانه نیز معنای خاص خود را دارد و آن برخورداری از متخصصان و پزشکان درجه یک است که درکشورهای خودشان موجود نیست. یک خانواده ثروتمند یا متعلق به طبقات بالای متوسط سفر درمانی را با هدف یافتن پزشکان حاذق و متبحر انتخاب میکند. شهروندان خاورمیانه درگذشته کشورهای غربی را برای درمان های پزشکی انتخاب میکردند اما پس از حادثه یازده سپتامبر به دلیل افزایش مقررات محدود کننده و سخت گیری درصدور ویزا به شهروندان عرب، شهروندان درکشورهای خاورمیانه ناگزیر کشورهای آسیایی را هدف سفرهای درمانی خود قرار دادند. کشورهای آسیایی تایلند و سنگاپور هم اکنون دو کشور برتر از نظر گردشگری درمانی هستند که به دلایل مختلفی همچون برخورداری از تجهیزات پزشکی با کیفیت، زیرساختهای درمانی عالی و حداقل مدت زمان برای انتظار و نیز دردسترس بودن متخصصان و پزشکان با عالیترین سطح مهارت، بیشترین تعداد گردشگر درمانی را بخود جذب میکنند. اما این تمام ماجرا نیست. این دو کشور درکنار یکدیگر و تنها در سال 2013 بالغ بر 60 درصد از کل گردشگران درمانی در سراسر آسیا را بخود جذب کردهاند. از نظر میزان پول خرج شده در بخش گردشگری درمانی تایلند بالاترین سهم را از بازار گردشگری درمانی آسیا نصیب خود کرده است که کشورهند پس از تایلند از این نظر در رتبه دوم جدول کشورهای اسیایی جای دارد. هند به عنوان یکی از 5 مقصد برتر گردشگری درمانی در جهان میزبان بیش از 166هزار گردشگر از سراسر جهان است که تنها در سال 2012 با هدف دریافت کمکهای درمانی به این کشور سفر کردند. دفتر گردشگری بهداشت و درمان هند بااعلام این مطلب یادآور شده است که هند انتظار دارد تا سال 2018 درآمد خود را به 6 میلیارد دلارافزایش دهد. درهمین راستا تقویت و حمایت از طب سنتی، یوگا، آیروودا و گیاهان دارویی برای تحقق طرح افزایش درآمد 6 میلیارد دلاری هند از محل گردشگری درمانی در دستور کار مقامات گردشگری هند قرار گرفته است.
گردشگری درمانی درایران توریسم پزشکی در ایران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، به علت نبود تبلیغات مناسب، هنوز جایگاه خود را بازار نیافته است و گامهای نخست را طی میکند. در حالیکه دولت براساس برنامهریزیهای خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه 30 درصد از نیازهای درمانی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم کند. دراین میان ایران رقیبان مهمی نیز در منطقه دارد. از جمله رقیبان مهم ایران در حوزه خلیجفارس میتوان اردن و دبی را نام برد. کشور اردن سالانه 500 میلیون دلار درآمد ارزی از توریسم درمانی دارد. دبی از چند سال پیش شهرهای سلامت را راهاندازی کرده و با برخی از دانشگاههای معتبر دنیا برای توسعه این مراکز قرارداد بسته است. اما این آغازراه است. طبق استراتژیهای تعریف شده که قرار است اعتباری برابر با 16 میلیارد درهم دبی به بخش توریسم درمانی اختصاص یابد، دبی میکوشد هسته قدرتمندی برای ارتقای این بخش ایجاد کند. این طرح شامل تقویت شبکههای موجود تسهیلات درمان و سلامت و نیز ایجاد زیر ساختهای مدرن و مرکز معتبر و بزرگی از متخصصان سلامت ومهارتهای درمانی با اعتبار توریستی در دبی است. طبق این طرح، قرار است ضمن برقراری ارتباط با بازارهای گسترده جهانی و تحقیق در باره نخستین اقدامات در راستای طرح استراتژیک دبی 2015 ، با مسیریابی و طرح عملی برای توسعه ، مراحل آغازین این طرح عملی شود. توریسم پزشکی در سال 2010 درآمدی بالغ بر 7 میلیارد درهم برای امارات داشته است. ایران در سال 83 تقریباً 12 هزار بیمار خارجی پذیرش کرده است که این میزان در سال 84 به 17 هزار و پانصد نفر رسید ولی متاسفانه آمار قابل استناد از درآمدهای حاصل از جذب توریسم درمانی در سالهای اخیر در ایران وجود ندارد. با این حال چالش اصلی فراروری گردشگری درمانی ایران، نبود مدیریت یکپارچه در این حوزه است و از آنجایی که چنین ایدهای در ایران تقریباً نو تلقی میشود، به نظر میرسد تهیه طرحی که به این مسئله به طور همه جانبه بپردازد و نیز تجارب کشورهای دیگر در این خصوص را مطالعه نماید، به سیاست گذاران کمک خواهد کرد تا برای جذب توریسم پزشکی با رویکردی علمی و بومی حرکت نمایند. چندی پیش معاون رئیس جمهور گفت: سهم ایران از گردشگری سلامت 400 تا 500 میلیون دلار است که امیدواریم با شرایطی که برای بخش خصوصی در سرمایهگذاری جدید فراهم شود در آینده نزدیک تا پایان دولت تدبیر و امید به 2.5 تا سه میلیارد دلار برسانیم. |
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|

-
اجماع کارشناسی بر تدوین نقشه راه گردشگری
-
جزئیات دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی ابلاغ شد
-
6 پایگاه میراث جهانی به صورت پایلوت توسط هیات امنا اداره میشوند
-
زنگ تغییر تصویر ایران در 9 کشور نواخته شد
-
چه کسی کجا و چرا می رود!

