|
کرمان؛ رتبه اول میزان فروش صنایع دستی
تعداد بازدید : 0
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، کرمان گفت :استان کرمان در ایام نوروز 94 رتبه اول استانی را در میزان فروش صنایع دستی بهدست آورد. “علی مهاجری” با اعلام خبر فوق افزود: با توجه به برگزاری بازارچه های موقت فروش صنایع دستی در ایام نوروز در سراسر کشور و فعالیت شایسته استان کرمان در این زمینه، این استان رتبه اول میزان فروش صنایع دستی را کسب کرد. وی با اشاره به اینکه این مقام برای اولین مرتبه در استان بدست آمده است. مهاجری اظهار داشت: نوروز امسال این نمایشگاه میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران بود که منجر به فروش بالای صنایع دستی وکسب رتبه اول میزان فروش در کشور شد. *بخش دوم/ در میزگرد مجازی «اقتصاد کرمان» صورت گرفت
اجماع کارشناسی بر تدوین نقشه راه گردشگری
تعداد بازدید : 3
*بخش دوم اقتصاد کرمان: در میان هزاران گروه فعال در شبکههای اجتماعی که با بی هدفی و آشفتگی تمام،نهایت کارکرد آنها دارا بودن جنبه سرگرمی است، گروه مجازی «اقتصاد کرمان» حال و هوای دیگری دارد. در این گروه چهرههای سرشناسی عضویت دارند که بیشتر آنها در گذشته و حال مسئولیتهای مهمی داشته و دارند.در هر نشست مجازی با حضور پررنگ مدیران و کارشناسان مرتبط با یک موضوع ،به نقد و تحلیل سیاست ها و عملکرد اقتصادی دولت و بخش خصوصی در استان پرداخته می شود. در مقابل،شمار دیگری از چهرههای مهم و صاحب منصب و مدیران و فعالان بخش های مختلف اقتصادی استان نیز نظارهگر و خواننده این گفت و گوها هستند که به تناسب به هر گفت و گوی تخصصی- اقتصادی، ورود پیدا می کنند. از ابتدای فعالیت گروه اقتصاد کرمان، به عنوان پشتوانه مجازی «هفته نامه اقتصاد کرمان» تاکنون، گفت و گو و تحلیل های خوبی پیرامون مسایل مختلف اقتصادی شکل گرفته که «اقتصاد کرمان» از شماره قبل، نسبت به انتشار عمومی آنها برای مخاطبان خود در سراسر استان اقدام کرده است. دریکی از تازه ترین گفتوگوهایی که در روزهای گذشته درگروه واتس آپ اقتصاد کرمان صورت گرفت،ظرفیت ها،کاستی ها و دستاوردهای گردشگری استان کرمان به بحث گذاشته شد که با استقبال مناسب مدیران، فعالان و کارشناسان این بخش روبرو شد.«اقتصاد کرمان»با توجه به وزن و اهمیت دیدگاه افرادحاضر، بخشی از اظهارنظرهای طرح شده دراین گروه را منتشرمیکند. در این گفت و گو، محمد جهانشاهی(معاون گردشگری سازمان میراث و گردشگری استان)، دکتر عبدالرضا جعفری صدر (استاد دانشگاه وعضو کمیسیون گردشگری اتاق کرمان)،سیدمهدی طبیب زاده(نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان) مسعود دهقانی (دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان)،محمدرضا بهرامی(رییس اتحادیه هتل داران و رستوران داران)،محمدرضا دهقانپور(دبیر شورای سیاست گذاری اقتصاد کرمان)، مجید دهقانی (مدیر آژانس خدمات مسافرتی تاپ سیر)،دکتر علی رییس پور،دکتر زاینده رودی و دکتر افضلی از اساتید دانشگاه های کرمان،حمیدرضا تفاهمی(مدیر مجموعه گردشگری هفت آشیان)،نازیلا ایرانمنش(فعال اقتصادی عضو کانون زنان بازرگان)،امید فدایی(مدیرعامل شرکت نمایشگاهی هفتواد) و پیمان سالاری،عباس جبالبارزی، امین غفاری نژاد،محسن امیری، ندا سعیدی و امید امینایی از مدیران و فعالان اقتصادی استان، مشارکت داشتند.
محسن امیری: ...البته فکر می کنم اگر قرار باشد روزی کرمانی ها هم مثل سایر شهرها، خانه خود را در اختیار گردشگر بگذارند اتفاق خیلی خوبی است چون به رونق سایر بخش ها،توسعه ساخت و ساز و در نتیجه اشتغالزایی هم کمک میکند. محمد جهانشاهی: می رسیم به همان نکته اول،با نگاه به گردشگری و اینکه ما باید میزبان فردی یا گروهی به نام گردشگر باشیم رفتار، کردار و فعالیت هایمان رنگ و بویی دیگر می گیرد، کارهای زیادی است که مانده.برخی دوستان از کرمانی می گویند که چیزی برای دیدن ندارد، کسی از دوستان می تواند حدس بزند مسافران قطار عقاب طلایی دانوب برای یک و نیم ساعت حصور در باغ شاهزاده ما چقدر پرداخته بودند؟. محمدرضا دهقانپور: به نظر کارشناسان حاضر،اگر دولت محلی قرار باشد فقط یک تصمیم حیاتی در بخش گردشگری بگیرد تا یکی از مشکلات جدی آن حل شود، ان تصمیم چه باید باشد؟و دوم اگر یک سرمایه گذار بخواهد در این حوزه سرمایه گذاری کند، چه پیشنهادی به وی میدهید که هم توجیه اقتصادی داشته باشد و هم اثرگذاری جدی در تقویت این حوزه داشته باشد؟. در واقع کدام بخش گردشگری ما پتاتسیل بالقوه فراوانی دارد؟.ضمنا پیشنهادات کاربردی ارایه دهید وگرنه به صرف انتقاد که مشکلی حل نخواهد شد. امین غفاری نژاد:اگر برنامه توسعه گردشگری تدوین شود، فرصتها شناسایی و برای سرمایه گذاری اعلام شود و نقاط ضعف گردشگری پایش وبرای رفع آن اقدام شود،مسیر گردشگری هموار تر خواهد شد.باتجربه ها و پیش کسوت ها پا پیش بگذارند و استاندار فعلی کرمان هم با روحیه ای که دارد،حامی خواهد بود.به جای تفاهم نامه هایی که امکان اجرای آنها مبهم و گنگ است، بحثهای روشن و با افق اجرایی خوب در دستور کار قرار گیرد. محسن امیری: به نظر من، دولت در اولین قدم بایستی با کمک فعالان حوزه گردشگری “نقشه راه “ این صنعت را ترسیم کند که در آن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دولت در قبال ارتقاء سطح کیفی و خدمات دهی اثار تاریخی و ... مشخص و معین شود. محمد جهانشاهی: حیاتی ترین تصمیم، تغییر نگاه و ایجاد رویکردی تازه در استان است. گردشگری، محور توسعه و تحول استان می تواند باشد البته نه در یک حرکت فوری . محور گردشگری شهر کرمان اگر تعریف دقیق تری داشته باشد ، مورد توجه قرار گیرد ،شهر را تحت تاثیر قرار دهد،مرمت ارگ بم سرعت بیشتری بگیرد، شهداد جدی گرفته شود و مردم هر روز درگیر اخبار و رویداد های گردشگری شوند، در این شرایط سرمایه گذار و سرمایه گذاری و بخش خصوصی اهمیت بیشتری خواهد داشت.
محمدرضا دهقانپور: جناب جهانشاهی توصیه تان به بخش خصوصی چیست! در همین شرایط فعلی؟. محمد جهانشاهی : نوروز امسال اداره کل میراث فرهنگی فارس از منابع استانی رقمی در حدور 11 برابر اداره هم نام خود در کرمان هزینه کرد. دکتر عبدالرضاجعفری صدر: پیشنهاد من، بررسی وضعیت موجود،چالش ها و راهکارها در همه مقوله های مرتبط با گردشگری است تا با استفاده از نظرات همه دست اندرکاران گردشگری پاسخ مناسب برای سوال شما پیدا شود. دهقانپور: یعنی تاالان این بررسی ها انجام نشده؟ جعفری: به نظر من اگر هم شده، ناقص و گاهی شامل اطلاعات گمراه کننده برای تصمیم گیری است. جهانشاهی: در نوروز. رقمی در حدود 400 هزار تومان برای هر نفر برای تجربه قدم زدن در یک اثر ثبت جهانی و یک باغ قرن نوزدهمی هزینه شده است. بخش خصوصی باید با نگاه حرفه ای ، نقش خود را ایفا نماید، خدمات خوب و مناسب موثر است. نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط، وارد عرصه شد. ما در همین کرمان و در همین شرایط در بدنه بخش خصوصی افراد موفقی را شاهدیم که موفقیت خود را از همت و تلاش و حساسیت حرفه ای خود گرفته اند، نقش دولت مهم است اما نه به اندازه اهمیتی که شکل کیفی و کمی اجرای کار دارد. اقتصاد کرمان : واقعا همین که دولت راه را هموار کند و با بخشنامه ها و قوانین دست و پاگیر، سد راه نشود خدارا باید شکر کرد.از طرفی رویکرد دولت جدید در سپردن کار به افراد صاحب نظر و تخصص هم منشا اثر خواهد بود.در این شرایط مسئولیت بخش خصوصی هم سنگین تر است. دهقانپور: به نظرم همینکه بتوانیم خواسته های بخش خصوصی را با ذکر جزییات از دولت محلی مکتوب نماییم و دقیقا بدانیم که چه می خواهیم، راه بسیاری رفته ایم که این موضوع همت مدیران سازمان میراث و گردشگری را می طلبد. باید از کلی گویی به سمت مکتوب کردن جزییات با استدلال کارشناسی برویم تا از سردرگمی رها شویم. جهانشاهی : «چون نیک نظر کرد و پر خویش در آن دید، گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست» و این حکایت ما هست. نقدهای زیادی بر شکل و شمایل این تندیس پر حدیث(گردشگری) است، هم به بخش دولتی و هم به بخش خصوصی و چاره ای جز همان همدلی و همزبانی نیست که متاسفانه در استان ما کمرنگ است. محمدعلی محمد میرزاییان :به نظر من، درعید سال قبل که پذیرای گردشگران بیشتری بودیم تبلیغات تلویزیونی و فیلم های که اتاق بازرگانی با همکاری صداوسیما با موضوع ظرفیتها وپتانسیلهای استان کرمان ساخت و از شبکه های سراسری پخش شد در جذب مسافران نوروزی تاثیر زیادی داشت واگر اژانس داران وهتل داران کرمانی هر ساله در این زمینه مشارکت داشته باشند، نتایج بهتری هم به دست خواهد آمد. امید فدایی: با نظر آقای میرزاییان موافقم. متاسفانه اگر شاهد کاهش آمار گردشگر در نوروز امسال بودیم یکى از عمده دلایل آن عدم تبلیغات وحضور در نمایشگاهها بود. فراموش نکنیم سال 92 فعالیتهاى زیادى توسط کمیسیون گردشگرى اتاق کرمان صورت گرفت که نتیجه آن را در نوروز 93 شاهد بودیم. حمیدرضا تفاهمی : در تعطیلات نوروز عمداتا سه گروه گردشگر از هموطنان عزیز به استان و شهر کرمان وارد می شوند.گروه اول که بیشترین تعداد را دارند ومتاسفانه کمترین مدت اقامت با میانگین یک شب، اکثرا عبوری از کرمان به مقاصد جنوب کشور و استانهای همجوار هستند و مقصد اصلی گردشگری آنها کرمان نیست و به دلیل عدم معرفی جاذبه های فراوان استان، اطلاع خاصی از گردشگری استان ندارند که برخی از آنها با گرفتن اطلاعاتی از بروشورهای نوروزی مدت کوتاهی را در کرمان به سر میبرند.گروه دوم کسانی هستند که مقصد گردشگری انها کرمان است و عمدتا بین دو تا هفت شب در استان اقامت دارند و مشخصا برای دیدن کرمان می آیند.تاکید می کنم اغلب کسانی که برای اولین بار به کرمان آمده اند، جاذبه های تاریخی طبیعی و کویر لوت را بسیار جذاب می دانند و کرمان راشایسته تر از آنچه معرفی شده، اعلام می کنند و البته از کمبود امکانات لازم نظیر سرویس های بهداشتی، نقص اطلاع رسانی و کمبود وسیله نقلیه مناسب و تورهای داخل استانی گله مند هستند و گروه سوم ورودی استان هم که معمولا اشنایان ،اقوام و مهمانان همشهریان کرمانی هستند که همراه با آنها در شهر گشت وگذار می کنند.در نوروز سال قبل اژانس آدونیس در هتل پارس، کانتر گردشگری برای تورهای داخل شهر و استان ایجاد کرد که استقبال خوبی از آن شد اما متاسفانه کمبود وسیله نقلیه مناسب و عدم همکاری در تعطیلات عید، مشکل عمده برگزاری بود و به همین دلیل در سطح محدود برگزار شد. مسعود دهقانی : اینکه مردم استان به داخل یا خارج از کشور سفر نکنند که فرهنگ پذیرش وپذیرایی از گردشگر به وجود نمی آید. یادم هست حدود 10 سال قبل که تصمیم به برقراری پرواز کرمان کیش گرفتیم اکثرا می گفتند کرمانی ها تابستان کیش برو نیستند ولی با تبلیعات گسترده در تابلوهای شهری، صداوسیما و روزنامه های محلی و اعزام مردم به صورت پرداخت قسطی و اعزام خبرنگاران به صورت رایگان، توانستیم گروههای مختلفی از هم استانی هاازجمله کسبه، دانشگاهیان، پزشکان، کارمندان دولت را به کیش بفرستیم و با انجام سمینارهای مختلف( با دراختیارگذاشتن سالن رایگان برای آنها ) به نتیجه ای که در حال حاضر شاهدیم توانستیم برسیم.اگر یادتان باشد حدود 10 الی 15 سال قبل درخیابان های شهر کرمان از ساعت 8 شب دیگر خبری نبود وپارکهاخالی از جمعیت بود ولی الان هرچه پارک اصافه می شود،باز هم کافی نیست که بخش گسترده ای از این مسئله بر می گردد به همین مسافرت ها و مطالبات مردم که افزایش یافته و مسئولین مربوطه مجبور به فراهم کردن امکانات شده اند. اگر کاسب کرمانی به کیش رفت، سعی کرد در بازگشت دکور معازه خودرا تغییردهد، بسیاری از دهداران و شهرداران و کارشناسان کرمان بارفتن به این سفرها،دید و ایده جدیدی پیدا کرده و در شهر خود پیاده نمودند و مواردی دیگر که همه آنها منجر به این شده تا در استان، زیرساخت های لازم برای ورود تور فراهم شود و پروازهای کرمان-کیش از هفته ای 2 پرواز به هفته ای 6 پرواز درحال اجرا،افزایش یابد.مشکل ما در بخش آژانس های مسافرتی، نبود زیرساخت مناسب و نیروی متخصص وفاصله زیاد باپیشرفتهای روز دنیا است واز طرفی عده ای فقط به دلیل علاقه به عنوان شغلی آزانس داری، از گروه ها و اصناف مختلف به این حوزه ورود پیدا کرده اند که نظارتی هم بر آنها نیست. علاوه براین، تغییرات و جابجایی های مکرر در مدیریت سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و مشکلات پدید آمده برای سازمان هم باعث شده که بخش گردشگری استان، ضربات زیادی رامتحمل شود به طوری که بودجه های کشوری در کرمان جدب نشده و وضعیت فعلی بربخش گردشگری حاکم شده که امیدواریم بامدیریت جدید سازمان وکمک سایردستگاهها و بها دادن بیشتر به بخش خصوصی، وضعیت رو به بهبود رود. ندا سعیدی : می توان گفت کرمان ازلحاظ گردشگری درمقایسه با سایراستانها بکر مانده و اگر بهره برداری مناسبی از این ظرفیت انجام شود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی سایربخشهای اقتصادی استان هم اثر خواهد گذاشت. دکتر علی رییس پور : ببینید برخلاف بسیاری از بخش های اقتصاد که طرف تقاضا رکن اصلی بازار هست، در گردشگری طرف عرضه، سهم بسیار قابل توجهی دارد و باید پاسخ داد که در کرمان برای عرضه چه داریم؟.روشن است که الان گردشگری صرفاً دیداری نیست، بلکه جذبی و حسی است، یعنی گردشگر در کنار بازدید و سیاحت به خدمات و زیرساخت هم توجه می کند.حال چه امکاناتی برای رفاه گردشگر در کرمان وجود دارد؟ ندا سعیدی : درست است.ازلحاظ امکانات که واقعا ضعیف هستیم. علی رییس پور : یک کار می شود کرد. چیزهایی که داریم را متفاوت جلوه بدهیم و این یعنی بازاریابی و تبلیغ. مسعود دهقانی : اتفاقا کرمان جزو 5 استان اول ازلحاظ جاذبه های تاریخی وگردشگری است.اگرچرخ گردشگری دراستان با کمک همه دستگاههای ذیربط و بخش خصوصی راه بیفتد، حداقل 20 شعل دیگر فعال می شود وباعث تحرک سایر بخشها خواهد شد. دکتر رییس پور : منظور این است اگه کرمان فقط برای جاذبه های تاریخی بخواهد گردشگر جذب کند،اقتصاد و بازار گردشگری اش در همین اندازه است که در حال حاضر می بینیم. مسعود دهقانی : متاسفانه درچندسال اخیر برخوردهای غیرمنطقی وسیاسی با این بخش، ضربات جبران ناپذیری به بخش گردشگری استان وارد کرده وتمامی بودجه هایی که می توانست دراستان جذب گردد در سایر استان ها جذب شده و استان، ضربات مهلکی را تحمل کرد به طوری که هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری دراین بخش وجود نداشته و مدیران فعلی میراث هم دیگر قدرت ریسک را نداشته وفقط مسکن به این بخش، تزریق می کنند .البته با مدیریت جدید استان، امیدواری زیادی برای پیشرفت دربخش گردشگری به وجود آمده و باهمت همه عزیزان می توانیم بخش عظیمی ازعقب ماندگی استان را در صنعت گردشگری جبران نماییم . امید فدایی : متاسفانه بحث گردشگری در ایران احساسی ولحظه ای هست. به نظر من فقط یک دوره رویایی در زمان مسئولیت آقای مرعشی داشتیم که تحرکات و اقدامات منطقی وزیربنایی داشت صورت می گرفت که آن هم ناتمام ماند.همین کمپ شهداد را مثال بزنیم. چه تغییر ویا پیشرفتی از زمان افتتاح در آن مشاهده می کنید؟. یعنی ما تازه به این نتیجه رسیده ایم که مشکل داریم و خط قرمز داریم؟.چرا این موارد در یزد وجود ندارد که عملا دارد به یکی از مقاصد ثابت گردشگرا ن خارجی تبدیل میشود؟. سید مهدی طبیب زاده : تجربه خوبی در اتاق در مورد انرژی داریم که با مشارکت صاحبنظران دانشگاهی،بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی و مطالعات وسیع میدانی و کتابخانه ای، نقشه راه انرژی استان تهیه شده و تا به حال که در دو مرحله ارائه شده، مورد تایید همه وحتی کارشناسان و مدیران سازمان بهینه سازی مصرف انرژی کشور قرار گرفته است.می شود این تجربه را درمورد گردشگری هم اجرا کرد. مطالعات بسیار متنوع و متعددی در دستگاههای متفاوت اجر ا شده است اما به دلیل اهمیتی که گردشگری دارد،اتاق می تواند این محوریت را به عهده بگیرد و مطالعات را همسو و نقشه راه گردشگری راتهیه نماید. اقتصاد کرمان:پیشنهاد خوب و قابل تاملی است.متاسفانه تلاش نهادها و تشکل های مختلف در این بخش، هم افزا نیست و هرکسی راه خود را می رود.ما به عنوان رسانه تخصصی که هر هفته صفحه ویژه گردشگری دارد، تلاش خود را در سال جدید بر ایجاد همسویی و هماهنگی بیشتر بین این بخش ها و کارگروه توسعه گردشگری استان متمرکز خواهیم کرد به شرط اینکه فعالان عزیز گردشگری هم پای کار باشند.ما با قاطعیت، پیشنهادها و نظرات بخش گردشگری را از مسوولان اجرایی استان مطالبه خواهیم کرد و در اقتصاد کرمان،گزارش خواهیم داد. عباس جبالبارزی : جناب دهقانپور! به هرحال بایستی ازیک جایی شروع کرد.اعتقاد دارم اگر در هربخشی، به جای پراکنده کاری ،اهداف را مشخص وبرای آن برنامه ریزی کرد و به طور مستمر پیگیری کنیم حتما سال دیگر دروضعیت بهتری خواهیم بود. نتیجه کاربدون هدف وبرنامه، همین وضعیت فعلی خواهد بود. اقتصاد کرمان : تلاش های بسیاری از طرف کمیسیون گردشگری اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی انجام شد و در سوی دیگر هم در معاونت گردشگری سازمان میراث و گردشگری. اما فاصله موجود بین بخش دولتی و خصوصی، به پراکنده کاری دامن زده است .قطعا اعتماد بیشتر بخش دولتی به بخش خصوصی در گردشگری استان ضرورتی انکار ناپذیر است. محمدرضا دهقانپور :با تاکید بر این نکته که گردشگری فقط آدمهایی را می خواهد که این صنعت را بفهمند و درک صحیحی از آن داشته باشند. سید مهدی طبیب زاده : این مشکل البته مشکل مشترک همه بخش ها ست. مسعود دهقانی: پبشنهاد جناب اقای طبیب زاده،پیشنهاد بسیار خوبی است.امیدواریم باپیگیری اتاق، نقشه راه گردشگری در دستورکار هیات جدید نمایندگان اتاق قرارگیرد وهمه فعالین گردشگری استان دراین زمینه همکاری نمایند تا بخش گردشگری استان به سرعت رونق یابد . اقتصاد کرمان: قطعا باید برای هر حرکتی ، اطلاعات و آمار دقیق که مبنای تحلیل و برنامه ریزی صحیح باشند و در ادامه برنامه ای با نگاه به واقعیت ها و نه تخیلات و آزوها داشته باشیم، برنامه ای که پایبندی به آن هم وجود داشته باشد. مسعود دهقانی:در کرمان هم توان و نیروی انسانی و هم فرهنگ لازم را برای توسعه گردشگری داریم، فقط یک همت جمعی را می طلبد وبرنامه ای درست.آیا می دانید بزرگترین منطقه گردشگری در خبر بافت درچند سال آینده با ظرفیت 15هزارنفر اشتغال زایی افتتاح می شود و بزرگترین پیست اسکی روی چمن درخاورمیانه درتخت سرطشطک در حال ساخت است؟.همینکه هواپیمایی ماهان با داشتن 55فروند هواپیما یکی از بهترین ایرلین های ایران و جهان است، نشانه توانمندی کرمانی هاست پس در گردشگری هم قادر به ایجاد تحول خواهیم بود. محمدرضا دهقانپور:به نظرم وضعیت الان ما، نتیجه کلی گویی های سالیان و بی برنامه گی است و بدون برنامه تا همیشه به همین منوال پیش خواهیم رفت.اینکه ما چه ظرفیت های بالقوه ای در اختیار داریم را که همه می دانیم ، تاکید بر لزوم حرکت برنامه ریزی شده هست.در خلال همین گفتگو، دوبار از آمارهای گردشگری استان سوال شد اما فعالان محترم پاسخی ندارند و اطلاعات دقیقی موجود نیست.با این وضعیت داستان گردشگری ما چه تفاوتی با شیوه اجرای طرح های فولادی و ... در استان دارد؟. عباس جبالبارزی : خوب است که درجاذبه ها وامکان جذب با هم توافق داریم. پیشنهادم این است که فعالین گردشگری یک برنامه مشخص تهیه نمایند وازهمه پتانسیل استان با محوریت اتاق کرمان برای تحقق آن استفاده نمایند. ما بایستی روی این برنامه پافشاری کنم ودوستان رسانه ای همً کمک کنند. سید مهدی طبیب زاده : سال گذشته ٥٠٠ هزارنفر گردشگر مذهبی خارجی وارد مشهد شده اند. به طور متوسط هرنفر ٤٠٠٠ دلار خرج کرده است، یعنی ٢میلیارد دلار به اقتصاد مشهد کمک شده. فطعا این گردشگران تنها مقصدشان مشهد مقدس نیست. می توان یکی از مقاصد گردشگری آنها را کرمان قرارداد. همچنین حدود ٢٠٠ هزار بیمار عراقی در بخش چشم پزشکی وجود دارد که تمایل دارند برای دریافت خدمات پزشکی به ایران سفر کنند که از همه این موارد و پتانسیل ها می توان به نفع استان استفاده کرد و این ما هستیم که باید چگونگی بهره بردن از این فرصت ها را برای خودمان تعریف کنیم. اقتصاد کرمان : جناب مهندس طبیب زاده، این ظرفیت قابل بهره برداری است اما مدیران محترم اجرایی استان، انگار صبوری تدوین و اجرای یک برنامه خوب را ندارند که مبادا مثلا بخشی از آن به نام مدیر دیگری تمام شود و تنها به دنبال عجولانه ترین رفتارند که مثال و شواهد آن در همین یکی دوساله هم وجود دارد. پیمان سالاری : اتفاقا بخش خصوصی درمان کرمان هم ابراز تمایل کرده اند برای راه اندازی توریسم درمانی ولی وقتی به زیر ساخت ها نگاه می کنیم کمبودهای بسیار زیادی رخ می نمایاند.توسعه توریسم نیازمند آماده سازی زیر ساختها و فرهنگ سازی ست ،مباحثی بسیار زمان بر که نیاز به مداقه و برنامه ریزی جدی دارد و زمان بر خواهد بود.میزان سرمایه گذاری به ازای جذب هر توریست، نرخ بازگشت سرمایه ، دوره بازگشت و ... باید محاسبه شود و در برنامه ریزی لحاظ گردد. امید فدایی:نظراتی که مطرح شد واقعیت های گردشگری استان هست.ما هنوز در مورد واقعیت ها و اولویت ها در میان تصمیم سازان این بخش شاهد اجماع نیستیم و در مواردی هم عدم همراهی با بخش خصوصی از سوی مدیران و نمایندگان دولت قابل درک نیست. سید مهدی طبیب زاده : جناب فدایی، اگر سیستم دولتی نخواست با بخش خصوصی تعامل کند، تکلیف چیست؟.با چنین فرضی هم به نظر من، باید اتاق بازرگانی مسیر توانمند شدن خودرا به سرعت طی کند و نهادی قوی و موثر در حمایت از بخش خصوصی باشد و آن قدر با کمک تشکل ها ی بخش خصوصی قدرت چانه زنی خود را بالا ببرد که بخش دولتی نیازمند تعامل باشد. اگر تا ابد هم بخش خصوصی ضعیف باشد و نیازمند دولت، هیچ اتفاقی نمی افتد. باید به کمک هم انرژی های متفرق بخش خصوصی را با ترکیب دانش روز وهم افزایی عالمانه به پتانسیل های تاثیر گذار تبدیل کنیم. امید فدایی : دقیقا.بدون شک بخش خصوصی با حضور افراد توانمندی که دارد، می تواند به یک بخش قدرتمند وتاثیر گذار تبدیل شود.البته باید بعضی جاها رودربایستی ها وملاحظات را هم کنار بگذارد. محمدرضا دهقانپور : آقای طبیب زاده نکته کلیدی را مطرح کردند اما این اقدام ظریف، واقعا پشتوانه فکری قوی می خواهد.چندی پیش یکی از دوستان مطلبی نوشته بود مبنی بر اینکه اگر دولت این دفعه حمایت نکند بخش خصوصی رشد نمی کند!.به نظر من، بخشی که قرار باشد با حمایت دولت تصدی گر ( که تصدیگری در ذات آن نهادینه شده،هر دولتی که باشد) رشد کند همان بهتر که رشد نکند. بخش خصوصی از درون، نیاز به تقویت شدن دارد و این هم می طلبد افرادی پای کار بیایند که این موضوع را عمیقا درک کنند. بخش خصوصی باید از ارکان خود پاسداری کند و کمیسیونهای اتاق را برای پردازش آگاهانه و علمی مسایل بخش های مختلف نظیر گردشگری تجهیز کند. مسعود دهقانی: با تایید نظرات ارایه شده،اطمینان دارم آینده بسیار روشنی برای گردشگری استان باتوجه به اقبال بخش خصوصی و همراهی بخش دولتی خصوصا معاونت گردشگری سازمان میراث در دولت یازدهم وجود دارد و با همدلی که کمیسیون گردشگری اتاق خواهد داشت، این چشم انداز،روشن تر هم خواهد شد. از قبل میکند . اقتصاد کرمان : ما هم خود را یار و همراه بخش گردشگری استان می دانیم و از هیچ همراهی برای رشد و رونق این بخش اثرگذار در اقتصاد ملی و توسعه اقتصادی استان فروگذار نخواهیم کرد. مسعود دهقانی:نکته آخر هم اینکه سرمایه گذاری هایی که توسط بخش خصوصی اخیرا دربخش گردشگری استان انجام گرفته هم نویدبخش آینده ای خوب برای استان است و سپاس از اقتصاد کرمان که فرصت این گفت و گو را فراهم کرد. رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی :
جاذبههای طبیعی فقط در شمال ایران نیست
تعداد بازدید : 0
رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: کویر و جاذبه های آن برای مردم ما ناشناخته است و چه بهتر که اطلاع رسانی درباره این جاذبه ها از طریق دانشجویان باشد و بتوانیم جاذبه های کویر و اکوسیستم گسترده و متنوع آن را معرفی کنیم. دکتر “بابک ارسیا” در گفت و گو باایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: دوازدهمین دوره طرح کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان با عنوان طرح سراسری “دریای خاک” برگزار شده و اختتامیه این طرح امروز و فردا در جهاد دانشگاهی واحد کرمان برگزار می شود رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور افزود: در این طرح واحدهای مختلف جهاد و معاونت های فرهنگی جهاد دانشگاهی مانند خراسان رضوی، جنوبی و دانشگاه های الزهرا و امیرکبیر حضور داشتند و از اکثر کویرهای کشور مانند شهداد، مرنجاب، خراسان جنوبی و کویر ورامین تهران بازدید شده است. ارسیا با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار نفر از دانشجویان رشته های مختلف از این طرح استفاده کرده و اختتامیه طرح کویرنوردی “دریای خاک” در شهداد از توابع شهرستان کرمان می در حال برگزاری است. وی بیان کرد: در این طرح مسابقه عکس از جاذبه های کویر در بین کلیه دانشجویان برگزار می شود و به نفرات برتر جایزه اعطا و نمایشگاهی از این عکس های کویر در یکی از گالری های تهران در آینده برگزار و عواید آن برای کودکان شین آباد هزینه خواهد شد. رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: کتاب سه زبانه فرانسه، انگلیس و عربی از جاذبه های شهر کرمان و کویرهای کشور تهیه و به رایزنان فرهنگی سراسر کشور ارسال می شود. وی درباره هدف از برگزاری طرح کویرنوردی و کویرشناسی تصریح کرد: کویر و جاذبه های آن برای مردم ما ناشناخته است و چه بهتر که اطلاع رسانی درباره این جاذبه ها از طریق دانشجویان باشد و بتوانیم جاذبه های کویر و اکوسیستم گسترده و متنوع آن را معرفی کنیم. ارسیا بیان کرد: کلوت ها در ایران منحصر به فرد است و بزرگ ترین کلوت و گرم ترین نقطه جهان در شهداد و بزرگ ترین یخچال طبیعی در کوه های سیرچ قرار دارد. رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور افزود: باید به مردم اطلاع سانی کنیم که جاذبه های طبیعی فقط در شمال ایران نیست، جاذبه های بسیار متنوعی در کویر وجود دارد و شناساندن کویر به پراکنش سفر در کل کشور کمک می کند و به درآمدزایی می توانیم برسیم. ارسیا اظهار کرد: کویر، داشته ها و مواریث طبیعی کشور است و باید قدر بدانیم و کمتر جایی این جاذبه های زیبا وجود دارد. رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی با توجه به رسالت خود اقدام به شناساندن جاذبه های طبیعی و مواریث طبیعی کشور کرده و توقع داریم دانشجویان این جاذبه ها را به دانشگاهین و جامعه انتقال داده و آنها را این مواریث آشنا کنند. به گزارش ایسنا، کویر شهداد بخشی از حاشیه غربی کویر لوت است. شهداد با 24 هزار کیلومتر مربع وسعت در جنوب شرقی ایران و شمال شرقی کرمان، یکی از بزرگترین بخشهای کشور و باستانیترین بخش استان کرمان محسوب میشود. در 25 کیلومتری شرق شهداد، شهری وجود دارد شاهد مناظر بدیع، حیرت آور و شگفت انگیزی از زاییدههای طبیعت هستیم. این شهر شهر کلوتها است. کلوتها از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بینظیرند و اسرار بیشماری درباره اصول و خواص پیدایش آنها وجود دارد. از دور دست که به کلوتها نگاه میکنیم، شهری بزرگ با آسمان خراشهای فراوان را تداعی میکند و همین امر باعث شده که تا برخی جهانگردان خارجی از آن به عنوان «شهر ارواح» یاد کنند. شهر افسانهای کلوتها 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود 20 هزار سال قبل، با فرسایش آبی و بادى، به وجود آمده است. در کویر شهداد، 100 هکتار نمکزار به شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست. بزرگترین «شده اسپندی» جهان در زرند بافته می شود
تعداد بازدید : 0
نماینده اداره کل میرا ث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درشهرستان زرند گفت: بزرگترین «شده اسپندی» جهان با 124 هزار دانه اسپند در زرند بافته و در جشنواره شده بافی رونمایی خواهد شد.محمد اسلامی در حاشیه برگزاری اولین نشست جشنواره شده بافی با اعلام خبر فوق افزود: برگزاری جشنواره سال گذشته ، تجربه ارزشمندی به همراه داشت و امسال سعی داریم با رفع نواقص کیفیت برگزاری این جشنواره راارتقاء دهیم . وی از آمادگی شورای شهر و شهرداری زرند جهت ناگذاری یکی از میادین بنام “شده “ و نصب نماد آن خبر داد و اظهار داشت: برای اولین بار هنرمندان زرندی اقدام به بافت بزرگترین شده اسپندی کرده اند. نماینده اداره کل میرا ث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درپایان خاطرنشان کرد: سعی خواهیم داشت در مراسم رونمایی از این اثرشخصیتهای بزرگی از سراسر کشور حضور داشته باشند. تعداد بازدید : 0
استاندار کرمان خواستار شد:
معرفی کلوتهای شهداد به عنوان مقصد جهانی گردشگران
تعداد بازدید : 0
استاندار کرمان کرمان گفت: کلوتهای شهداد می توانند به عنوان مقصد جهانی گردشگران معرفی شوند. به گزارش ایسنا، “علیرضا رزم حسینی” در حاشیه بازدید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از طرح پایلوت توسعه روستایی در منطقه شهداد گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال توانمندسازی روستاییان است و به دنبال آن است که از اقتصاد روستاییان و با ایجاد کارآفرینی و همچنین پرداخت تسهیلات ارزان بهره، بتواند روستاییان را توانمند ساخته و از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کند. رزم حسینی تصریح کرد: باید منابع توسعه روستایی در جاهایی که بهره وری آنان کامل باشد توزیع شود که با این کار نه تنها روستاییان به شهرها مهاجرت نخواهند کرد بلکه مهاجرپذیر نیز خواهند شد که در این صورت باید ظرفیتهای جذابی در روستاها ایجاد شود. وی ادامه داد: کویر تهدیدی برای استان است اما می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از این ظرفیت طبیعی خلق ثروت نمود. یکی از این مکانهای منطقه شهداد است که به دلیل نزدیکی به کویر می توان از نعمتهای خدادادی آن نهایت استفاده کرد. مقام عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه شهداد را به عنوان طرح پایلوت توسعه روستایی در کشور معرفی خواهد شد تصریح کرد: در منطقه کویر لوت و از حدود 8 ماه پیش، مطالعاتی در خصوص زون کامل گردشگری ایران انجام شده است و تاکنون تقریبا هر جا که می تواند محلی برای گردشگری باشد شناسایی و ملاحظه شده است و یک طرح جامع حوزه گردشگری در 3 فاز را طراحی و مطالعه کرده ایم. رزم حسینی ادامه داد: هزینه برآورد اولیه این طرح در 300 میلیارد تومان است که فاز اول آن آبادسازی راههای قلعه شفیع آباد، ایجاد کمپ در کلوتها، ایجاد کاروان های کویر گردی و انجام کارهای نرم افزاری برای قرار گیری نام این منطقه در وب سایت های جهانی و آژانس های بین المللی می باشد. استاندار کرمان تصریح کرد: در فاز دوم این طرح به دنبال آن هستیم که بتوانیم کلوتهای شهداد را به عنوان مقصد جهانی گردشگری به دنیا معرفی کنیم که به این منظور نیز به دنبال احداث هتل 3 ستاره مطابق با استانداردهای جهانی و گردشگری انجام دهیم. وی با اشاره به فاز سوم این طرح اظهار کرد: خرید 2 دستگاه هلیکوپتر و تجهیز صفر تا 100 آن به منظور بازدید هوایی گردشگران از این منطقه فاز سوم طرح گردشگری منطقه شهداد می باشد که طبق برنامه ریزی های انجام شده این طرح به مدت 3 سال نهایی خواهد شد. رزم حسینی افزود: بنا داریم با همکاری سازمان عمران موقوفات با مشارکت 70 درصدی و روستاییان با سرمایه گذاری 30 درصدی به توسعه روستاییان بپردازیم. استاندار کرمان تصریح کرد: در کنار فعالیتهای صورت گرفته در منطاق روستایی توانستیم در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی و در قالب 34 طرح، توافنامه 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مناطق انعقاد شده است. وی تصریح کرد: معتقدم پول های قطره چکانی هیچ کشوری را آباد نخواهد کرد بلکه باید زمینه مشارکت مردم و سرمایه گذاری آنها را فراهم کنیم. استاندار کرمان با اشاره به وجود 400 میلیون گردشگر در آسیا اظهار کرد: متاسفانه خیلی از گردشگران دنیا کویر شهدا را تاکنون ندیده اند بنابراین قصد داریم با حمایت دولت تدبیر و امید و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین کمک مردم این منطقه بکر طبیعی را به دنیا معرفی کنیم. با کمک مجلس، بخش خصوصی و دولت
نقشه جامع گردشگری تدوین و تصدیگریها واگذار میشود
تعداد بازدید : 2
درحالی که چندیست مسئولان گردشگری از واگذاری بخشی از تصدیگریها به بخش خصوصی سخن میگویند، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری بر لزوم تحقق این مهم تاکید کرد و از تدوین نقشه جامع گردشگری با کمک بخش خصوصی، دولت و مجلس سخن گفت. خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – با وجود آنکه بحث واگذاری بخشی از تصدیگری در حوزه گردشگری در دولت گذشته مطرح شد و تاکید مسئولان دولت یازدهم نیز بر واگذاری این تصدی گری به بخش خصوصی بود اما تاکنون این امر به طور کامل اتفاق نیافتادهاست. «جواد هروی» رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری با تاکید برآنکه تا مادامی که بخش خصوصی در حوزه گردشگری اختیار پیدا نکند نمیتوانیم شاهد رشد و اعتلای این بخش باشیم به خبرنگار CHN گفت: «بهتر است دولت بخش نظارتی این حوزه را در دست گیرد و بخش خصوصی وارد مباحث اجرایی شود. در این صورت میتوان اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد نفتی کرد.» او با اعتقاد برآنکه، دولت نمیتواند هدایت، برنامه ریزی، اجرا و اداره بخش بزرگی مانند گردشگری را بر عهده گیرد یادآور شد: «بهتر است بخش خصوصی وارد عمل شود. در این راستا با توجه به تاکید اصل 44 بر خصوصی سازی، دولت، بخش خصوصی و مجلس میتوانند با تدوین نقشه جامع گردشگری این امر را محقق سازند.» نماینده مردم قائنات در مجلس یادآور شد: «نقشه جامع گردشگری بر خلاف سایر نقشههای راه که امور را به صورت کلی مطرح میکنند باید نقشهای جامع را در اختیار گردشگری قرار دهد و فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری این آمادگی را دارد تا در کنار دولت و بخش خصوصی این امر را محقق سازد.» به گفته هروی، بهتر است بخش خصوصی پیشنهادات خود را ارائه دهد سپس با نگاه صاحب نظران و مسئولان سازمان میراث و گردشگری نقشه جامع گردشگری تدوین شود. |
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
-
کرمان؛ رتبه اول میزان فروش صنایع دستی
-
اجماع کارشناسی بر تدوین نقشه راه گردشگری
-
جاذبههای طبیعی فقط در شمال ایران نیست
-
بزرگترین «شده اسپندی» جهان در زرند بافته می شود
-
معرفی کلوتهای شهداد به عنوان مقصد جهانی گردشگران
-
نقشه جامع گردشگری تدوین و تصدیگریها واگذار میشود