|
در دولت سیزدهم؛
خبری از تغییر معاون علم و فناوری رییس جمهور نیست
تعداد بازدید : 0
سورنا ستاری از سال 92 تاکنون، به عنوان معاون علم و فناوری ریاست جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم مشغول به کار است و به نظر می رسد، در دولت سیزدهم هم ماندگار است.
با گذشت دو ماه از آغاز کار دولت سیزدهم، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری هم چنان با مدیریت گذشته به کار خود ادامه می دهد و اخباری از تغییر ریاست این معاونت منتشر نشده است.
سورنا ستاری از سال 92 تاکنون، به عنوان معاون علم و فناوری ریاست جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم مشغول به کار است و به نظر می رسد، در دولت سیزدهم هم ماندگار است. پیش از سورنا ستاری، نسرین سلطانخواه و صادق واعظ زاده در دولت های نهم و دهم، معاونان علم و فناوری رییس جمهور وقت بودند.
توسعه پارک های علم و فناوری، حمایت مالی از استارتاپ ها در قالب تسهیلات صندوق شکوفایی و نوآوری و تلاش برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و صادرات شرکت ها، و پیوند دانشگاه ها با صنایع بزرگ کشور، از مهم ترین اقدامات معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در سال های گذشته است.
به گفته معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، بیش از 2 هزار و 400 نخبه ایرانی، با تلاش های این معاونت به کشور بازگشته و در استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های ایران مشغول به کار شده اند.
سورنا ستاری هم چنین از حامیان توسعه بخش خصوصی، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های دانش محور و کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی با توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هم چنین ستاری از توسعه فناوری و نوآوری، تغییر قوانین به نفع توسعه نوآوری و جذب هرچه بیشتر نخبگان ایرانی و بخش خصوصی حمایت می کند. با این وجود، تاکنون ستاری به طور مشخص درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی که در یک ماه گذشته خبرساز شد، اظهارنظر نکرده است.
در سال های اخیر، بیش از 10 ستاد در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه فناوری در کشور ایجاد شده است. براساس آماری که این معاونت اعلام کرده یک هزار 350 شرکت خلاق و نوآور، 170 شتابدهنده فناوری، 350 مرکز نوآوری، شش هزار و 302 شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند. علاوه بر این، براساس آمارهای موجود در سایت معاونت علم وفناوری ریاست جمهوری، یک هزار و 805 مورد همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ثبت شده است.
چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد
یک داستان اقتصادی
تعداد بازدید : 0
نویسنده: اندرو شف پیتر شف
مترجم: حمیدرضا ارباب
چگونه دولتها میتوانند بدون داشتن درآمد خرج کنند؟
به چه دلیل برخی کشورها ثروتمند و برخی فقیرند؟
راه درمان رکود اقتصادی چیست؟ پسانداز بیشتر یا مصرف بیشتر؟
علل بهوجود آمدن تورم چیست؟
به چه دلیل گرفتن ماهی با دستان خالی تا این حد مشکل است؟
کتاب چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد با استفاده از تصاویر کارتونی، طنز و داستان، مفاهیم پیچیدهی مربوط به رشد اقتصادی و نظام پولی را شرح میدهد. نویسندگان کتاب، پیتر شف و آندرو شف مبانی رشد اقتصادی، موارد استفاده از سرمایه، ماهیت ویرانگر وامهای مصرفی، علل تورم، اهمیت تجارت خارجی، پسانداز، ریسک و بسیاری از مهمترین اصول علم اقتصاد را شرح میدهند. داستان کتاب ممکن است ساده و سطحی بهنظر برسد ولی شما را به یک درک عمیق از چگونگی رشد اقتصاد و دلایل فروپاشی آن میرساند.
واقع بینان بازارِ کار، نوبل بُردند
نوبلیستهای 2021 اقتصاد معرفی شدند
تعداد بازدید : 0
جایزه نوبل اقتصاد در سال 2021 میلادی به سه اقتصاددان فعال در بازار کار تعلق گرفت. این جایزه به پاس داشت فعالیت های متعدد این سه نفر در زمینه داده های تجربی و واقعی بازار در این حیطه بوده است.
این اقتصاددانان در زمینه اقتصاد کار پژوهشهای متعددی را انجام داده بودند.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد در رابطه با جایزه این سه چهره تاکید کرد: «چارچوبی که این اشخاص ایجاد کرده اند نحوه نگرش محققان به سوالات تجربی اقتصادی با استفاده از داده های آزمایشات طبیعی یا آزمایشات تصادفی میدانی را تغییر داده است.»
4ویژگی نجاتدهنده در کسب وکارهای کوچک
راز بقا در همه گیری کرونا
تعداد بازدید : 0
یک پیمایش که براساس نظرسنجی از بیش از 2000 آمریکایی بزرگسال انجام شده نشان می دهد 51 درصد از پاسخگویان از مارس 2020 تمایل بیشتری به خرید از کسب وکارهای کوچک نشان داده اند. براساس بررسی نرد والت، حمایت از کسب وکارهای محلی دلیل اصلی بیشتر پاسخگویان برای خرید بیشتر از این بنگاه ها در دوره همه گیری بوده است. هم چنین کسب وکارهای کوچک 4 ویژگی دارند که در افزایش تمایل خریداران به آن ها بی اثر نبوده است. مطلب سایت کارآفرین را در این باره بخوانید.
1.گزینه تحویل دادن و بیرون بردن
براساس آماری که اتحادیه ملی رستوران در آمریکا منتشر کرده در سال 2020، درآمد رستوران ها 27 درصد کاهش یافته و 110 هزار رستوران به طور موقت یا دائم بسته شدند. عبور از خدماتی مثل ایجاد فضا برای سرو غذا و تحویل غذا به منازل، یکی از کارهای رستوران ها برای بقا در شرایط سخت همه گیری بود. یک سوم از کسانی که از بنگاه های کوچک بیشتر خرید کردند می گویند، گزینه های تحویل و بیرون بری یکی از دلایل تمایل آن ها به خرید از کسب وکارهای کوچک بوده است.
2.نیروی کار کمتر
بنگاه های کوچک نوعی پناهگاه امن برای بسیاری از مشتریان در دوره همه گیری بود. یک سوم از کسانی که خرید از این کسب وکارها را ترجیح داده اند، می گویند به حمایت بیشتر از این بنگاه ها ادامه می دهند چراکه محیط کار این کسب وکارها کمتر شلوغ است.
3.عرضه چیزهایی که بقیه ندارند
عرضه کالاهایی که دیگر فروشگاه ها ندارند، از دیگر دلایل خرید مردم از کسب وکارهای کوچک بوده است. این بنگاه ها اجناسی عرضه می کنند که اغلب در دیگر فروشگاه ها پیدا نمی شود. آن ها با این کار می خواهند برابر فروشگاه های بزرگ و رقیب مزیتی داشته باشند و در دوره همه گیری این مزیت به کمک آن ها آمد. 23 درصد از پاسخ دهندگان به نظر سنجی اعلام کردند این خرده فروش ها محصولاتی دارند که خرده فروش های بزرگتر ندارند.
4.آنلاین شدن
در دوره همه گیری کرونا خرید آنلاین شتاب بیشتری گرفت. این دوره، یک جهش قابل توجه در تجارت الکترونیک ایجاد کرد. از هر 5 آمریکایی، یک آمریکایی از فروشگاه های کوچک و محلی خرید کرده است و 22 درصد پول بیشتری را برای خرید از مغازه های کنار خیابانی هزینه کردند، چراکه این مغازه ها آنلاین شدند.
تعداد بازدید : 0
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|
عناوین اصلی
اقتصاد آنلاین
پربیننده ترین
-
خبری از تغییر معاون علم و فناوری رییس جمهور نیست
-
چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد
-
نوبلیستهای 2021 اقتصاد معرفی شدند
-
راز بقا در همه گیری کرونا
انتخاب هفته نامه :